Askotariko eta
aberatsa da Euskal Folklorea. Orain idazlan honen izenburuak "Sorgin
Dantza" aipatzen duenez, honek, Folklore DANTZA saila adierazten du.
Idazkaldi hontan, Ihauterietako Dantza herrikoi
eta "pitxi" bat ironiaren parretxuria bere zeinuetan erakusten
duelarik, delako "Sorgin-Dantza" elapide aukeratu da.
Lasarte-Oriako Sorgin Dantzak herritarren
gogoetan asabaekiko mina sortu du urte hauetan.
Aspaldixe Orian Ehunen Lantegia izan zen Brunet
familia sortzaile zelarik. Gaur esan dezakegu Sorgin Dantzak herritarren
gogo barreneraino sartu dituela zainak. Bizi bizi den Folklore Dantza liburu
eder batean, ez dugu esango -sculpantur in silice- "sukarrian
irarri denik", baina geroenean etengabeko belaunaldietan bizia luzatuko
duelakoan gaude. Ehunen Landoa izan zen, industria folklorezale izan ez
bada ere gizartean, abagune hari harikoa Bergarako langile haiek Ehun Landolara
etorri eta industria auzoan Sorgin Dantza piztu zutenak. Aintza herriko
seme haiei!!
Oria auzoan erne eta bizi onartu zuten herri
ondare berria, eta industria izan zen, hain zuzen ere, Folklore Zaharra,
beste herrietan galdu zena, birbiztu zuena. Oriako langileek Bergarako langileen
ondare berri, eskuz esku jaso zuten eta Bergarako tradizioa Orian "hartu"
eta gaurdaino "iraunarazi" zioten. Gaur, berriz, Oriako Sorgin
Dantza bapatean Elkarte Lagunek "esnemamitan" ipini dute.
Orain hementxe eta oihu haundietan gogoratu
beharko genituzke Bergarako langileen izenak, Orian jaso zituzten langileen
izenak, Sorgin Dantza jardutez birbizi zutenen izenak, eta Elkarte Berriaren
gizonen izenak. Baina orainberri argitara eraman duten liburu ederrean denak
banan banan pilo eta errezkada luzean bilduta daude. Goraintziak orain eta
gero!
Gure arteko bileretan soma ahal izan du batek,
oriatar jator horien hatsa eta arnasa zeinen beroa zen arbasoen jarauntsia
zaintzeko. Adibide bakarra eta ohiezbezalakoa izanen delakoan nago ekintza
goresgarriz argitara eramaten duten "Oriako Sorgin Dantza" izenburuko
liburu ikusgarria. Herriko udala, oriako herritarrak, Sorgin Dantzaren Lagunak,
ekitaldi adoretsu bateko lankide sutsuak, Zaharra Berri jantzirik, ez ote
dira SORGINTZA KLUB gaur garaikoan bildu.
Ederra baino ederragoa da azaletik muineraino
"Oriako Sorgin Dantza" bere edukiari begiratuz gero, argitara
eramaniko liburu gotorra. Brunet familiaren aldetik, Mª Luisa Brunet
andereak gogoratzen digu: "Oria fue siempre un lugar de una marcada
predilección por la música y la danza, y me maravillaba que
en un pueblo con apenas 650 vecinos coexistiera un coro de voces blancas,
una banda de música, y un grupo de baile de la 'Sorgin Dantza' ..."
Ez da harrigarria halako herri azkarra ekintzarako
hain gertu zegoena, Sorgin Dantza Oria herriari eskuz esku emaniko ondare
berria poz haundiz harturik, gizaldi batez herriko tradizio eta Folklorea
egina, argazki ugariz eta margo biziz orniturik hurrengo gizamendeeri eskuz
esku "hartu" bezela "ematea". Ez da noski, liburu eder
batean Aristotelen logika hurrengoen jakintzarako uzten den bezela. Folklore
gizonaren eta herriaren nortasunari dagokio, herriaren nortasunari eusten
dio. Herriarekiko Folklorea galtzen bada, herriarekiko zerbait hiltzen da,
eta ez dugu herria hiltzerik nahi, berpiztea baizik. Folklore Dantza halabeharrez
"bizia" delako, herriko enparantzan bere egunetan "piztu"
beharra du. Hala ere, onuragarri eta polita dirudi, kutxatila edo arkatila
batean dantza jazkiak tolesturik lotan dauden bezala, dantzaren oroitz gordina
ere erdi bizirik edukitzea.
José Manuel Brunet jaunaren Ehun Lantegiari
lotuta, Sorgin Dantzaren historia gogoratzean, eta herriko Dantzaren gorabeherak
aipatuz, Folkloreari eutsi zioten, esan bezela, Dantzariek, Txistulariek
eta Bultzagileek. Herriko folkloreari eutsi dioten herritar jator horien
izenak denak bildurik daude liburuan.
Oroitza ondo merezia, benetan, Oriako herritar
horien bitartez Sorgin Dantza "eskuz emanez" eta "eskuz hartuz",
tradizioa legearen arabera herriaren folklore autentikoena bilaktzen delako.
Autentiko esatean ez da nolanahi esaten.
Dantza edota ohitura bat eskualdeetan bizi
eta hiltzen denean, baina halaz ere, leku bazter batean, beste lekuetan
galdurik, bizi bada eta eusten badio jendeak, ordurantxe, hain zuzen ere,
bihurtzen da folklore.
Sorgin Dantza ihauteriko Dantza da. Gizasemeak
dira Sorgin eta Intxisu. Baina gizakume erdiak emakumezko ageri dira, eta
sorginak deritzaie. Gizakumeak Intxisuak dira. Dantzako sinonimoak eta zeinuak
parregarrizko eitea azaltzen dute. Beti, baina, neurrizko eta eder bezelako
jardueraz aritzen dira, ez Akelarrek iduritzen duen nahaspiloetan. Antzerki
giroa berehalaxe igertzen zaio antzerki bakoitzean. Lelo batek, errepikatuz,
bereizten ditu, bai binaka besarkaturik biraka aritzen direnean, bai bi
taldetako bakoitzak beste laguna limurketa antzez inguratzen duenean eta
batez ere azkeneko ingurugiroan.
Berrogei argazki, gehienek margo gorriz edertuak,
asko argitzen du liburua. Txit onuragarria da, halaber; dantzari bakoitzaren
toki eta aldaketak margoz nabari jartzen diralako. Orohar esanda, herritarren
protagonistak Dantzaketa eta nola edo hala agertzekotan, txukun eta ajola
zehatzez azaltzen zaizkigu taldeetan.
Akelarre jendatua dirudi, batipat, dantzaren
eresi, zeinu eta keinu irritxurri antza sortu nahi dutela. Batez ere bi
eresi hauek F) eta H) beren solasaldiekin atsegingarri egiten baitute Akelarrea.
Saia zaitez F) doinuaren hasieran eta bietan
jo dezakezun: MI bemol eta MI natural.Bietan du bere kutsu beralako eta
somagarria. MI natural aukeratzen bada, alaiki ari dira solasaldietan, eta
horixe bera somatzen da SI natural egiten bada ere.
Melodia H), eresiz eta antzezkiz atseginena
baita, Akelarre osoa, Intsisdu eta Sorgin, Inguruko zabal areinika hasten
direnean, ekitaldi ikusgarriena dirudi. Akelarre eskolatu eta jendatua da,
ez eragabeko eta itsusia. Hiru aldiz hiru nota zanpatuetan oinek zotarraina
joka markatzen dute. Hiru ukaldi ondoren, puntiloaren isilune batean hegazkeinu
dagite. Politago eta atseginago izan dadin Akelarre Ingurukoa eskuen eri
luzeak ere hiru aldiz ziztatzen dute eguratsa oinen erritmoan. Akelarre
hontan nabariagoa somatzen da Antzerti Dantzaren aiurria. Ez da Akelarre,
esan bezela, nahaspilatu eta itsusia, zalapartaz eder bezela burutzen dena.
Gizabidezko Akelarre jendetua da.
Bukaeran, talde osoak Fandango eta Arin Arin-ak
Bizkai dantzaz egiten du. Gaizka Barandiaran, folklore ikerlea |