Azken
urteetan, turismoa indar handia hartzen ari da enplegu sortzaile
bezala. Indar hori penintsulako eskualde ezberdinetan soma dezakegu.
Mediterranear kostara begiratu besterik ez dugu, eta nola ez,
artxipelagoetan ere, irabazi handienak turismoak ekarri ditu.
Era horretan, eskualde horietan ugari dira turismoari esker bizi
diren langileak.
Euskal Herriak orain dela gutxi arte, turismoa anekdota bat bezala
bizi izan du, bere transzendentzia nabariena Donostia, Zarautz,
Hondarribi eta antzeko lekuetan izan duelarik. Baina orokorrean,
euskal ekonomian anekdota bat izan da, bere bizibide garrantzitsuenak
enpresa handiak edo pisutsuak izan baitira. Turismoari buruz
ezagutzen genuena emaile bezala izan da, eta ez hartzaile bezala.
Azken urteetan, turismoa zerbitzu
sektore bezala bultzatu asmo duten ekimen berriak agertzen joan
dira Euskadin. Baina dudamudako garaipenekin, euskal gizarteak
sektore honekiko duen sinesgogortasunarengatik.
Denok ezagutzen dugun Guggenheim
efektuak ere erabat txunditu gaitu planteamendu turistikoak zein
gorabehera garrantzitsuak eman dituen ikusita. Turismoa negozio
gisa konsideratzen hasi gara, irabazi iturri bezala. Eta garrantzitsuena
zera da: enplegua sortzen ari dela.
Efektu honen eta olio baltsa
efektuaren eraginez, inguruko eskualdeak gauza batekin konturatzen
ari dira: Guggenheim-ek beraiei ere eragiten diela jatetxeak
betez, hotelak gehienetan beterik edukiz, produktuak zuzenki
eta zeharka salduz... Horrela, ekimen asko sortzen ari dira turismoa
erakartzea zaila zutela uste zen lekuetan.
Era horretan, Europan ez ezik,
Goierri bezalako bailaretan ere ideia berriak ari dira edukitzen,
turismo aktiboa eragiteko asmoz. Adibidez, ibilbide kulturalak
antolatzen ari dira: hiru tenpluen ibilbidea, sagardoaren ibilbidea...
Era berean, irteerak, kirol jarduerak, denbora pasa ezberdinak
eta era horretako zerbitzuak ematen saiatzen diren enpresak sortzen
ari dira, hutsik zeuden guneak eta gure bisitariek hainbat aldiz
eskatzen zutena eskaintzeko asmoz.
Azkenik era berean indartzen
joango dira hotelak, nekazalturismorako etxeak etab...
Oso gauza garrantzitsu bat ere
izan behar dugu kontuan: turismo modernoaren ezaugarrietako bat,
irabaz iturri hori indartzea da, baina ingurugiroa eta bertakoen
bizimodua aldatu gabe.
Atzean gelditu dira "boom"
turistikoak, aurrean jarritako dena suntsitzen zutenak. Era berean
atzean gelditu dira industri "boom" horiek, parean
jarritako dena apurtzen zutenak.
Posible ote da ingurugiro naturala
naiz bizimodua mantentzen duen turismoa planteatzea?
Turismoa izan liteke irabaz iturri
eta enplegu sortzaile nekazal giroan?
Hau izan behar da gure desafioa,
ezin dugu aurrez esandako hankasartzeetan erori, ezta ere turismoa
sortzeagatik sortu. Turismoak, irabaz iturri izan behar du, enplegu
eta errekurtso sortzaile, gure ingurugirorako lagungarri... Ideia
hau oso garbi eduki behar dugu. Hau badakit gure onerako dela
eta deskubrimendu bat izan daiteke euskal gizarterako. Zuzen
erabilita, gure ingurua ongi zuzendu behar dugu, hori da garaipenaren
sekretua.
Turismoan irabazi onak izateko
oinarriak honako hauek dira: apostu indartsua eta koordinazio
egokia egitea. Ez dugu gure betiko akatsetan erori behar, "Taifasen
erreinuan" konpetentzi imaginarioak sortuz inguruko herrialdeekin
dauden oferta eta egongo direnekin, denak bateratu behar ditugu.
Antzeko iniziatibak bizi izan dituzten lekuetatik ikasi behar
dugu, Alpeak... Geure esku dago.
Hauek dira guk egiten ditugun
galderak, eta horregatik, bi egun barru konferentzia batzuk eta
mahai borobil batzuk antolatu ditugu. Uste dugu, gure ideiak
argitzeko eta Goierriko turismoaren etorkizuna zuzentzeko baliagarri
izango zaizkigula. Lortzen badugu, geure helburua lortuko dugu.
Badakit hausnarketa txiki honekin
batzuek ez direla ados egongo, baina espero dut lagungarri izango
dela berari buruz hausnartzeko, eta posible litzateke ideiaz
aldatzea.
Jon
Arriaga, Green Services Incoming-eko Zuzendaria. - Harrera enpresa |