EUSKOBOOKS

MOI, DOMINIQUE-JOSEPH GARAT
Homme des Lumières et patriote basque


Egilea: Michel Duhart
Mota: Biographies
Argitaletxea: Éditions Atlantica, Biarritz 1999
Orrialde kopurua: 268
ISBN: 2-84394-094-X

Ezaugarriak:
Michel Duhart imagine une conversation avec Dominique-Joseph Garat, Basque originaire d'Ustaritz (1749-1833). Critique littéraire à Paris, puis député du Labourd, il défend son "projet basque": la reconnaissance d'une entité tant administrative qu'économique et territoriale de son pays natal.

PAULO FREIREren EKARPENAK
Aportaciones de Paulo Freire
Contributions de Paulo Freire


Egilea: Denetarik
Mota: IKASTARIA - Cuadernos de Educación, n.10
Argitaletxea: Eusko Ikaskuntza - Donostia 1999
Orrialde kopurua: 268
ISSN: 1137-4446
ISBN: 84-8419-979-7

PUZZLEAK (obaloa)


Argitaletxea: Ttarttalo, 1999
Orrialde kopurua: 7
ISBN: 84-8091-530-7
Mota: Haurrentzako jokoa
Ezaugarriak:
Kolorezko puzzleak eranskailuekin. Argitaletxe bereko beste batzuk: erromboa, borobila, laukia, hirukia, laukizuzena...

Otsoaren begia


Egilea:Daniel Pennac eta Jacques Ferrandez
Mota:haur literatura
Saila:Gaztaro bilduma, 12
Argitaletxea:Ibaizabal, Euba-Zornotza 1999
Orrialde kopurua: 130
ISBN:84-8325-232-5

Ezaugarriak:
Une mordo lehenago, Otso Urdinek erabaki sendoa hartu zuen bere bizitzarako: sekula gehiago ez zion begiratuko gizaki bati. Baina azken egun hauetan mutiko bat dauka aurrean, zutik, zirkinik egin gabe begira. Afrika da. Afrika merkatari-mutil eta abeltzain ere ibili zen. Zooan ikusi dute elkar Otso Urdinek eta Afrikak. Hortxe jakin dute zooraino iritsi bitartean bakoitzak bizi izan duen historia miresgarria

ZEHAR #40


Mota: Boletín de ARTELEKUko boletina - 40. zenbakia - verano 1999 uda
Argitaletxea: Gipuzkoako Foru Aldundia - Kultura eta Euskara Departamendua / Diputación Foral de Gipuzkoa - Departamento de Cultura y Euskera, Donostia 1999
ISSN: 1133-844X
Ezaugarriak:

Zenbaki honetan / en este número:

DOSSIER - creatividad y producción artística
Entrevista: Juan Luis Moraza (JLM) - O el aburrir de la verdad o un encuentro con lo real.....Miren Eraso
Art.matrix La evanescencia del fantasma.......José Luis Brea
Iritsiko da eguna lagun arteko ospakizun batean lagun bakarra / Llegará un día en que usted podrá ir a una fiesta en la que será el único asistente.....Peter Halley
Daniel Buren in situ....Teresa Grandas

Gainera/Además:
Iritzia/opinión - Gunea/espacio - ohizkoak/información - Artelekuko web orrian aurki daitezkeen testuak/Textos de la página web de Arteleku (www.gipuzkoa.net/arteleku)

Cofradía Señor Sant Roque - Roke Deunaren Anaidia


Argitaletxea: Diputación Foral de Alava - Arabako Foru Aldundia
Orrialde kopurua: 78
ISBN: 84-7821-382-1

Ezaugarriak: Historia de la Cofradía de San Roque.

LE PROCÈS PAPON


Egileak: Edith Gorren, Jean-Marie Matisson
Mota: Histoire
Argitaletxea: Éditions Atlantica, Biarritz 1999
Orrialde kopurua: 396
ISBN: 2-84394-107-5

Ezaugarriak: Avec la sensibilité de ceux qui conservent en eux la Shoah, Edith Gorren et Jean-Marie Matisson témoignent de ce proces pour l'histoire. Chroniques et croquis de tous les protagonistes sont ici présentés pour que personne n'oublie son devoir de mémoire.


Paulo Freireren ekarpenak - Ikastaria 10
Itziar Idiazabal

Paulo Freire pedagogo haundiaren omenez argitaratzen dugun Ikastaria ale honetan zenbait atal bereizi behar dira:

1. “Pedagogia da autonomia” (1996) liburuaren euskarazko itzulpena: “Autonomiaren pedagogia”, Xabier Mendiguren Bereziartuk egina.

2. Eusko Ikaskuntzak, 1997ko azaroaren 15ean antolatutako jardunaldietan aurkeztu ziren lanak: Ramón Flecha, Francisco Viana, Fito R. Bornaetxea eta Arantxa Ugartetxearenak, hain zuzen ere.

3. Freireren inguruan, eta bereziki, "Pedagogia da autonomia" liburua aitzaki bezala hartuta egindako elkarrizketa. Elkarrizketa honetan, Arantxa Ugartetxea, pedagogo eta Freireren ikasle eta lagun bezala agertzen zaigu; Xabier Mendiguren, "Autonomiaren Pedagogia" liburuaren itzultzaile gisa, eta Sabin Oregi, antolatzaile, laguntzaile eta komunikadore lanetan.

Autonomiaren Pedagogia lana da, jakina, liburu honetako muina. Freireren lana ezagutzen ez duenarentzat aukera aparta bere ideia eta ekarpenen berri izateko. Freireren irakurle direnentzat, egileak berak esaten duen modura, hainbat ideia zahar berreraikirik aurkezten dira hemen. Liburu hau ez da, ordea, “zaharra berri”, besterik gabe. Freireren oldozketa zahar eta berrien birmoldaketa eguneratua baizik. Besterik gabe, irakurtzeko gomendio bizia egiten dugu.

Eusko Ikaskuntzan, aspalditik geneukan prest Freirekin egin beharreko ekitaldia. Baina agindutako bidaia bertan behera utzi behar zuela adierazi ondoren, 1997ko maiatzaren batean zendu zen Paulo Freire Sao Paulon.

Azaroan egin zitzaion omenalditxoa, jardunaldi hunkigarria eta beroa izan zen. Freireren lagun izandako, Ramon Flecha eta Arantxa lankidearen ekarpenak izan ziren samurrenak. Liburuan datoz haiek esanak. Patxi Viana eta Fito R. Bornaetxeak, beste bi esperientzia aurkezten dizkigute. Bakoitzak bere erara, Freireren oihartzuna gertutik jarraitu duten bi erakunderen berri ematen digute. Vianak, pertsona nagusien eskolaketa aztertzen du, Gasteizko Paulo Freire izeneko EPA ikastetxearen arduradun gisa. Bornaetxeak, AEKren ibilbidearen berri ematen digu.

Lerro hauen bitartez, nolanahi ere, egun hartan, Donostiako Eusko Ikaskuntzaren egoitzan bizi izan genuen esperientziaren lekukotasuna ekarri nahi nuke. Euskal Herrian hezkuntza kontuak jendea aspertu dutela entzuten ari gara. Nik, alabaina, esperantzaz hitzegin nahi nuke. Larunbat goiz eder batean, 60 lagun hezkuntzaz hitzegiteko biltzea ez da kasualitatez gertatzen den zerbait. Han ez zen punturik eskeini, ez ordainik ez bestelako baliokidetzarik ere. Freireren oihartzuna zegoen, jakina, baina baita ere, heziketa inguruko kezka eta gogoetarako prestasuna. Goiz hartan bizitakoak, ziurrenik, Freirek bere inguruan sortu ohi zuen baikortasuna berpiztu zuelakoan nago. Bizipen horrek bultzatu gaitu liburu hau prestatzera eta argitaratzera ere.

Azken atala, berezia da. Liburu honetan zerikusi haundia izan duen Arantxa Ugartetxearen ideia dago atzean. Zergatik ez dugu Pedagogia da autonomia-ren inguruan euskaraz elkarrizketa ireki bat antolatzen? Esan eta egin. Grabagailu aurrean, 1998ko uztailaren 18an, hain zuzen ere, bildu ziren Arantxa, Xabier eta Sabin. Grabatutakoaren transkribaketa (Sabinek egin du lanik astunena) da hemen dakarguna. Atal honetan, hezkuntza eta Freire daude han eta hemen, jakina, baina baita euskara ere. Arantxak elkarrizketa horrela hasten du: “Izugarri gozatu dut Pedagogia da autonomia euskaraz irakurtzen”. Hau ez da baieztapen arrunta. Nolabait esateko, gai teknikoa da pedagogia. Eta honelako obra bat jatorrizko hizkuntza haundi batean ongi ezagutu ondoren, haren euskarazko bertsioa gozatzeko izatea,
oso gertakari garrantzitsua iruditzen zait.

Hemen dakargun elkarrizketa ez da kazetaritzan ohikoa den horietakoa ezta ere: gordinagoa, nahasiagoa, libreagoa da. Eta ez dugu gehiago ikutu edo zuzendu nahi izan. Badakigu, euskal joskera aldetik onargarriak izateko zerbait falta zaien esaldi bat baino gehiago badela hor zehar. Gaiaren antolaketari buruz ere, ez dago ohikoa den hurrenkerarik ez gidoi garbirik. Gaien lerraketak, etorriaren arabera sortutakoa dirudi. Bere hortan baliagarria iruditu zaigu: freskoagoa. Agian, bateren bati nahasi xamarra gertatuko zaio. Osorik irakurtzen ez duenak ez du aririk galduko baina, behar bada, gogoetarik interesgarrienak ere ez ditu irakurriko. Jarrera irekiz eta normakeriak alde batera utzirik irakurtzea gomendatuko genuke.

Freireren oroimenez, bere azken lanik sendoenaren euskarazko itzulpena eta Euskal Herrian hezkuntza ikutzen duten zenbait gogoeta eskeini nahi izan ditugu. Horra.

(ITZULI)


Itziar Idiazabal, Eusko Ikaskuntzako Hezkuntza Saileko Lehendakaria



Euskonews & Media 54.zbk (1999 / 11 / 12 - 19)


Dohaneko harpidetza | Suscripción gratuita | Abonnement gratuit |
Free subscription


Aurreko Aleak | Números anteriores | Numéros Précedents |
Previous issues


Kredituak | Créditos | Crédits | Credits

Eusko Ikaskuntzaren Web Orria

webmaster@euskonews.com

Copyright © Eusko Ikaskuntza
All rights reserved