Familiaren
soziologia, familiaren instituzioak historian zehar izan dituen
gorabeherekin batera garatu da. Nolanahi ere, Durkheimi esker familiaren
arloa soziologia espezializatuen artean aurrenekoetarikoa izaten
hasi zen.
Hirurogeita hamarreko hamarkadan, ezkontzan oinarritutako familiaren
ereduak kritika ugari jaso zituen, eta ikerlari asko, emakumezkoak
batez ere, familia bizitzan interesatzen hasi ziren berriz ere.
Interes hau berpiztearen atzean hainbat arrazoi daude: besteak
beste familia bizitzaren aldaketak, jaiotze tasaren jaitsiera, familia
bakoitzak duen seme-alaben kopuruaren jaitsiera, dibortzioen gorakada,
etab. Hauek guztiek galderak eta zalantzak pizten dituzte gizarte
askotan. Familiaren inguruan egin diren hausnarketa teoriko zein
metodologikoek eta ikerketek frogatutzat eman dute joera soziologiko
honen bokazio enpirikoa.
Familiaren soziologoen erronkarik garrantzitsuenetariko bat familiaren
arazoa errealitate sozial bat bezala, bere osotasunean, aztertzeko
modu bat bilatzea izan da.
Azken urteetan familian izan diren aldaketak kontuan hartuz, familian
egiten den lanaren inguruko araudia eguneratu beharko litzateke.
Izan ere, kontuan izan behar dugu legeek beti gurasoek eta senar-emazteek
dauzkaten eskubide eta betebeharrak zehaztu nahi izaten dituztela
ezkontza, dibortzioa eta diru sarreren segurtasuna arautzen dituztenean.
Familiaren politikei buruz dauden azterlan ugariei esker, arautzeko
modu berri hauek nolakoak diren hobeto ezagutu dezakegu, eta, era
berean, familia sustatzen laguntzen digute: Estatuaren paper laguntzailearen
azpian dauden definizioak, gurasoen zereginak, haurren lekua eta
familiaren, lanaren eta zerbitzuen arteko lotura orokorra.
Familia, gizartearen aldaketen ispilu Soziologoentzat familia, sarritan, aldaketa sozialak aztertzeko
leku pribilegiatua izaten da, bertan azaltzen direlako azkarren
eta garbien gizartean ematen diren aldaketa asko eta asko. Zenbait
autorek familiaren krisi eta gainbeheraren sintomak ikusten dituzte
familiaren mutazioetan; beste batzuen iritzian, berriz, familiak
gizarteak izan dituen aldaketetara egokitu baino ez dira egin. Nolanahi
ere, guztiek argi daukate beren erronka izango dela gizartean ematen
diren aldaketek familiaren barruko harremanei nola eragiten dieten
ikustea, hiru alderditan: ezkontideen arteko harremanei, guraso
eta seme-alaben artekoei, eta anai-arreben artekoei.
Egituraren aldaketaren prozesua Gaur egun egituretan ematen ari diren aldaketek oso eragin handia
daukate familien egoeran. Esanguratsuenak direnak bakarrik aipatuko
dizkizuegu:
1) Familia nuklearraren kontsolidazioa. Familia zabalen
ordez, senar-emazteek eta beren menpe dauden seme-alabek osatutako
familiak dira gaur egun nagusi.
2) Jaiotze tasa baxua. Bikote gehienek bi haur eduki nahi
izaten dituzte, normalean sexu bakoitzeko bana.
3) Familiaren neurri txikiagoa. Familia gehienak lau pertsonek
osatzen dituzte: aitak, amak eta beren bi seme-alabek.
4) Ezkontideek dute lehentasuna, eta ez seme-alabek, jada
ez baitira beharrezkoak. Orain, senar-emazteen arteko maitasun
harremanak du nagusitasuna, bikotea harmonian eta eroso gara dadin.
5) Ezkontideen arteko berdintasunerako joera. Baina ez
etxeko lanak elkarren artean banatzerakoan bakarrik, nahiz eta
hau den gehienetan aipatzen den kasua, baizik eta baita beste
alderdi garrantzitsuago batzuetan ere, hala nola bikotearen harremanetako
botere eta autoritatearen banaketa, erantzukizunak bien artean
hartzea, eta garapen pertsonal eta sozialerako biek aukera berberak
izatea.
6) Ezkon bizitzaren luzapena. Bizitzeko itxaropena luzatu
egin denez, gero eta gehiago dira ezkonduta 50 urtetik gora daramatzaten
bikoteak.
7) Ezkondutako bikoteen banaketa: etxetik alde egitea,
banaketak eta dibortzioak.
8) Seme-alabak berandu emantzipatzen dira, bai elkarbizitzari
dagokionez, bai baliabide propioak izateak ematen duen independentzia
ekonomikoari dagokionez.
9) Jendea gero eta beranduago ezkontzen da, eta baita bikotearekin
bizitzen jarri ere.
10) Zelibatarismoaren gorakada: igo egin da adin jakin
batera iritsita bikote egonkorrik ez duen jendearen kopurua.
11) Bikote antzuen gorakada, espreski hala aukeratu dutelako,
edota ugalkortasun arazoak dauzkatelako.
12) Seme-alaben neolokazioa. Oso orokortua dago fenomeno
hau; izan ere, ezkontzeko edo bikotearekin bizitzen jartzeko beste
etxebizitza bat aurkitu beharra daukate, eta, dezentetan, beste
herri edo Estaturen batera ere jo behar izaten dute.
13) Adindu dependienteen gorakada. Gero eta gehiago dira
bizimodu independientea egiteko gauza ez diren zaharrak, eta beraz
hirugarren batzuen laguntza behar dutenak.
14) Pertsona bakarra bizi den etxeen gorakada, dela aldi
baterako, dela behin betirako.
15) Aita eta amaren zereginetan nahasmena, bereziki autoritatea
egikaritzean eta seme-alabak heztean.
16) Ezkondu aurretik elkarrekin bizitzen jartzen diren bikoteen
gorakada, gehienbat esperimentatzeko xedearekin.
17) Ezkontza tradizionalaren desinstituzionalizazioa. Ezkontza
kanonikoa dagoeneko ez da bikotean bizitzen hasteko bide legitimo
eta legitimatu bakarra.
18) Bikote bizitzari hasiera emateko modu berrien instituzionalizazioa
eta bikote mota berrien legitimazio soziala. Kasuotan
desberdinak dira beren helburuak, beren konpromiso maila, beren
batasuna ofizializatzeko moduak, eta beren osaketa.
19) Borondatezko antzutzea, bai gizonezkoen, bai emakumezkoen
kasuan, nahi duten seme-alaba kopurua eduki ondoren.
20) Lagundutako ernalketara jotzea, antzutasun kasuan.
Hemen aipatu ditugun elementu eta prozesu asko elkarri oso lotuta
daude. Askotan, bereizita adierazi ditugun bi fenomeno txanpon beraren
bi aurpegiak baino ez dira izaten, edota fenomeno bat bera, baina
bi ikuspegi ezberdinetatik aztertuta. Beste batzuetan, berriz, elkarren
menpeko dira, eta prozesu bat martxan jarri bezain laster aldatu
egiten da sistemaren beste alderdi bat.
Horrela, adibidez, seme-alaben neolokazioa familia nuklearraren
kontsolidazioaren ondorio zuzena dela esan daiteke, baina errealitate
berbera ikusteko beste modu bat ere izan daiteke. Nolanahi ere,
argi dago pertsona bakarra bizi den etxeen gorakada familia nuklearra
kontsolidatzearen menpe dagoela neurri handi batean. Izan ere, ezkontideetako
bat desagertzean, pertsona bakarreko etxe bihurtuko dira familia
nuklearren etxeak, seme-alabei gurasoen etxetik alde egiteko eskatzen
zaie-eta.
Interbentzio politikoa Soziologoek nolabaiteko distantzia baloratibo batekin aztertuko
dituzte hemen aipatu ditugun elementuak, baina ez ordea politikariek,
hauek erabaki beharko dutelako zer den positiboa eta zer negatiboa,
eta zein ikuspuntutik. Interbenitzeko orduan, sistema soziala dagoen
horretan utzi edo aldatu egin dezake, eta, berebat, jaiotze tasa
igotzea edota familiako kideen ongizate maila hobetzea erabaki.
Horretarako, familiak eta elkarbizitzen ari diren unitate sorta
guztiak babesteko politika integral bat diseinatu eta aplikatu behar
da. Politika honek etorkizunari bide emateko eta ahalik eta eszenariorik
onena aukeratzeko gauza izan behar du, gerora begira sustapen, babes
eta prebentziorako politika sektorial ezberdinak planifikatzeko
estrategia eta helburuak finkatu ahal izateko.
Aldaketa soziologikoak Senar-emazteen arteko harremanak, autonomia hartzen doazen aldi
berean, ahultzen ere joaten dira, gehienbat maitasunean oinarritzen
direlako. Baina, gai honi dagokionez, dibortzioen kopuruak baino,
gehiago interesatzen zaizkigu honen atzean dauden arrazoiak. Dibortzioa,
urte askotan, debekatuta egon da, ezohikoa eta baztertu beharrekoa
zen, familiaren ezegonkortasunaren adierazle, norbanakoaren eta
gizartearen krisiaren seinale. Gaur egun, ostera, gauza guztiz normala
da, norbanako orok duen aukera.
Hori dela-eta, dibortzioak gaur egun zenbateraino hedatu diren
ikusita, beharrezkoa da familiaren beraren definizioan aldaketa
kualitatibo batzuk gertatzen ari direla onartzea. Izan ere, banaketa
baten ondoren etortzen den prozesuan paradoxa bat sortzen da: gurasotasunak
iraun egiten du, familia banatu arren. Dibortziatzeak ez du derrigorrean
familia puskatu egingo denik adierazten.
Beste alde batetik, ikusten da ugalketarako dauden teknologia berriek
antzeko egoerak sortzen dituztela, baina modu ezberdinean adierazten
dira. Teknologia hauek sexualitatearen, ugalketaren eta filiazioaren
arteko hausturak sortzen dituzte, eta, hori egitean, gurasotasunaren
alderdi genetiko eta sozialean sartzen gara.
Montserrat Rejado, Justizia
, Lana eta Gizarte Segurantza Saila |