Aspaldi idatzi nuen Aramaio
-nire jaioterriko- etnografia gorabeheretan sartu irten azkar
bat egiteak denetariko ustekabe gozoak dakarzkiola hartan dabilenari,
eta gutxienez mende honen erdialderarte sakon ikertu gabe egon
diren ohitura, usadio eta erritoak joan diren neurrian, iragan
aberats eta enbidiagarri batez jabetu gara. Ez dut esan nahi
Aramaio irla bat denik, euskal etnografian. Gizona gizon denez
geroztik, harremanetarako aukerak alde batetik bestera eraman
ditu giza-sentimenduak eta horrek islapen zuzena izan du folklore
eta eguneroko bizitza arruntean ere.
Orain dela urte gutxi arte bizi bizirik zirauten ohitura askok
Aramaioko ibarrean. Baserritar giroak iraupena ahalbidetzen zuen,
kanpoko eraginetik aske uzten zituelarik hainbat eta hainbat
giza-manifestazio. Horietako bat, Gabon inguruko ospakizunei
dagokiena da. Izan zen garai bat, aramaioar baserri zenbaitzuetatik
ibili nintzela, nire kuadernoa eskuan eta grabagailua edozein
unetan martxan jartzeko prest. Horien gaineko apunte batzuk argitaratuta
ditudan arren (1) ez dut Internet-eko aukera galdu nahi izan,
lehen lagun talde baten zirkulu barruan geratu zena mundu osora
helarazteko.
Abenduaren 20an, gutxi gora behera, hasten zen etxekoandreak
egin beharreko lexibie edo erropa garbiketa. Datak exigitzen
duen zeremonial osoarekin, nahiz eta ez erabili, oraindik gaurregun
ere harridura sortzen diguten linuzko maindire edo izarak garbitzen
zituen baserriko andreak.
22 edo 23an, labasue pizten zen, hurrengo egunetan
jango zuten ogia preparatzeko. Olatie esaten zioten ogi
horri eta Aramaioko lo kanta batean adi daitekeenez, (Arraultzie
zertako? Olatiei igurtzi egiteko.) arraultzaren gorringo
eta zuringoaz eginiko nahasiaz igurtzen zen, urreantzeko kolorea
emateko. Bestalde, jai egun horietan jango ziren buzkantzak
gertutzeari ere ekiten zioten baserritarrek.
Gabon gaua zen, sendi osoa afaltzera biltzen zen bakarrenetakoa.
Morroi zeuden seme-alabak etxeratzen ziren. Ohitura zen, nagusiak
morroiari bakailu lehor bat eskaintzea etxera eramateko. Gabon
sarixe esaten zitzaion seme-alabek zekartenari. Sarri, benetako
lehia izaten zen nagusien artean, saririk hoberena zeinek ematen
zuen garbi gera zedin.
Gaueko zortzietarako mahaia gertu egoten zen. Ezinbesteko
jaki bezala, olixo-aza zegoen, entsalada gisa jateko.
Jarraian, bixigu edo bakailua, eta lehen aipatutako buzkantzak.
Mahaiondoko bezala, ohiko intxaur-saltsa zen, armaizean
txiki txiki eginiko intxaurrezko nahasiaz egokitua. Geroago,
mazapanezko gozokiak sartu ziren baserrietara, suge-kajie(2)edo
kajatolie(3) bezala
ezagutzen zirenak. Afalostean abesten zen kantak, ideia eskaintzen
du afariaren gorabeheretaz:
Gabon gabian ohitutzen degu
Guztiok apari ona:
Bixigu, lebatz, bakalau-saltsa,
Bakoitzak berak ahal duna.
Eta gero txurrun plin-plan
Ardau ta patxarra,
Katuak hartuta
Xagu-xaguka.
Batere zalantzarik gabe, giro onean ematen zuten aramaixoarrek
Gabon gaua, ondoko beste abesti honetan ere garbi froga daitekeen
bezala:
Dringilin-dron gaur Gabon
Sabela betia daukat eta
Bestiak hor konpon!
Lapiko bete aza egosi
Ori-txuri ta gorria,
Berehala iruntsi neutsazan
Azkenengoko orriak.
Jakin ahal izan nuenez, Gabon gauerdiko Mezatara joatea nahiko
ohitura berria zen. Lehenagoko ohituretan, afalostean baserriren
batera biltzen ziren auzokoak, Natibitate egunari guztien artean
ongietorria emateko. Alpargata zaharka-ka iharduten zuten,
aramaioar batzuen esanetan, joko berdexka xamarra ei zelarik.
Edo solasaldi gozoan ari ziren, abestien errepertorioa astintzen.
Hona hemen beste eredu bat:
Gabon, gabonetan
Errosa galtzetan
Jesus jaio da ta
Jo daigun trisketan.
Natibitate goizeko gosaria ezinbestekoa zen: txokolatea. Ahal
balitz, baso bat uretan urturiko bolau gozoarekin. Aramaioko
eliza guztietan, abadeek hiruna Meza esaten zituzten eta eliztarrek,
gutxienez, bitara joan behar zuten.
Abenduaren 26an, San Esteban eguna dugu. Aramaion jaia da,
eta erromeria egiten zen herriko plazan. Natibitate, ase ta
bete. San Estebantxe, handik aurrera lehen letxe zioten gure
aurrekoek.
Bi egun beranduago, Inuxente Eguna. Toki askotan bezalaxe,
aramaioarrak ere lagun hurkoa adar jotzen ahalegintzen ziren
egun osoan, nork bere defentsa ahalik eta hoberen preparatzen
zuen bitartean. Gezurren baten ziria sartu zaionari, Inuxente
babalora, txakurren buztana gora! abesten zitzaion.
Gabon Zahar eguneko ospakizunek, Gabonetakoekin antzik bazuten
arren jende gutxiago biltarazten zituzten, 24rako kanpotik etorritako
seme-alabak ordurako euren jatorrira itzuliak baitziren gehienetan.
Hala ere, umeek bazuten eurentzat beste ospakizun berezi bat,
arratsaldeko errosarioaren ondoren baserriz baserri joaten baitziren
agilandoa eskatzen.
Agilando, kele mentaña
Zazpi intxaur ta zortzi gaztaina.
Haren gaiñian lau sagar
Nik bai kolkua zabal-zabal.
Korua neskek bakarrik osatzen bazuten edo taldeko bakarlariak
eme izanik, kolkua hitza altzua-rengatik aldatzen
zen. Ondoko bertso hau ere entzun zekiekeen ume eskaleei:
Urtebarri, barri
Daukanak ez daukanari.
Nik ez daukat eta niri,
Bestela txarri-belarri.
Errege egunean amaitzen ziren Gabonetako jaiak, haiek umeen
zapata dirdiratsuetan euren opari eta erregaliak ezarri ondoren.
OHARRAK
- "Aramaixo" Kofradiaren barne
Aldizkaria. 1981-12. 4. zenbakia. Itzuli
- Suge-kajie: mazapanezko suge
bat zen, kartoizko kaxa batean. Itzuli
- Kartoizko kajak Tola merkatal marka
zeraman inprimitua. Itzuli
Josemari Velez
de Mendizabal, idazlea. |