José
Ignacio Tellechea 1928ko apirilaren 15ean jaio zen, Donostian.
Haur bat besterik ez zela, irakasle batek atlas alemaniar bat
eta Historiako liburu bat eman zizkion, eta opari horiek erabakiorrak
izango ziren bere etorkizunerako, ikerketa historikoarekin betiko
lotuko zuen harreman bati eman ziotelako hasiera. Duela bi urte
erretiratu zen, baina, bere hitzetan, "eskolak emateari utzi besterik
ez nuen egin". Izan ere, historialari nekaezin honek aintzinako
agiriak transkribatzen, artxibo eta liburutegietara joaten eta
Historiari buruzko nazioarteko kongresuetan parte hartzen jarraitzen
du. Gezurra dirudien arren, oraindik gauza asko omen dauzka egiteko,
nork eta ehun liburu inguru, hirurehun agiritik gora eta mila
artikulu baino gehiagoren egile denak. Bere kurrikuluma hain da
luzea, ia ezinezkoa dela lerro gutxi batzuetan laburbiltzea.
Ikasketak Bergara eta Vitoria-Gasteizko apaizgaitegietan egin
ostean, Tellechea Idígoras Teologian doktoratu zen Erromako
Unibertsitate Gregorianoan, eta, han bertan, Elizaren Historian
lizentziatu eta Paleografiako Eskola Batikanoko diploma eskuratu
zituen (1951-1956). 1965ean, Filosofia eta Letretan ezohiko saria
eskuratuz lizentziatu zen Madrilen. Donostiako apaizgaitegiko
irakasle, liburuzain eta errektore izana da, eta baita Madrilgo
apaizgaitegi hispano-amerikarreko irakasle ere. 1966an, Salamancako
Unibertsitate Pontifizioko Elizaren Historiako katedra eskuratu
zuen. Besteak beste, Historia Donostiarreko Doctor Camino Institutuko
bazkide eratzaile, presidente eta zuzendaria da, Euskal Herriaren
Adiskideen Elkarteko, Euskaltzaindiako eta Real Academia Española
de la Historiako kide da, eta baita Venezuela eta Mexikokoa ere.
-Noiz eta nola piztu zitzaizun
Historiarekiko interesa? Oso gaztetan zaletu
nintzen Historiarekin. Haur bat besterik ez nintzela, Vitoria-Gasteizko
seminaristetako ikasle nintzenean, On José Zunzunegi irakasleak
atlas historiko alemaniar bat eta Espainiako Historiari buruzko
liburu bat oparitu zizkidan. Oso maite nituen liburu horiek. Eskolako
liburutegiko laguntzailea ere izan nintzen. Apaizgaitegian ikasketak
amaitutakoan, Erromara joan eta Teologiako doktoradutza egin nuen,
Historiari lotutako tesi bat aurkeztuz, eta Elizaren Historiako
fakultatean ikasten aritu nintzen. Orduan Batikanoko Liburutegira
eta Erromako beste artxibo batzuetara joaten hasi nintzen, eta
argitara ateratzeko zain zeuden material eta agiri pila bat aurkitu
nituen. Ikasketak amaitutakoan, Donostian Historia eta Teologia
irakasten hasi nintzen, eta Madrilgo Apaizgaitegi Hispanoamerikarrean
Historia. Garai hartan hasi nintzen Real Academia de la Historiara,
Liburutegi Nazionalera eta Artxibo Historikora joaten.
-Oso
gaztea zinen Historiari buruzko artikulu eta saiakerak idazten
hasi zinenean... Bai, egia da. Hogeita
bat urte baino ez neuzkan lehenengo lana argitaratu nuenean. Dagoeneko
ehun inguru dauzkat argitaratuta. Nire lan gehienak artxiboetako
agirietan daude oinarrituta; horrek esan nahi du berriak direla
eta argitaratu gabe egon direla. Hogeita zortzi urte inguru neuzkanetik,
nire bizitzaren ardatza ikerketa izan da. Duela bi urte erretiratu
nintzen, eta denbora honetan guztian ikertu eta idatzi besterik
ez dut egin.
-Zein hiri eta artxibotan izan
zara maizen? Batez ere Madrilen
eta Erroman. Ikasketak amaitu ondoren, hamar urtetan Erromara
joaten jarraitu nuen, hilabete eta erdiko egonaldiak egitera.
Batikanoko Artxiboan eta Liburutegian aritu nintzen lanean, eta
gauza asko aurkitu nituen. 1966an Salamancako Unibertsitate Pontifizioan
Elizaren Historiako irakasle lanetan hasi nintzen, eta han Unamunoren
Artxiboa aurkitu nuen. Lan gehiena artxiboetan egiten dudanez,
landu ditudan gai gehienak artxiboetan egin ditudan aurkikuntzen
ingurukoak dira. Euskal Herrian egon naizen denboran hemengo artxiboetan
ere ibili naiz, gai desberdin asko aztertzen: Elizaren Historiako
euskaldunak, gipuzkoarrak, espainiarrak... Baina ez gai zehatz
horiek aukeratzen ibili naizelako, baizik eta lanean aritu ahala
egiten nituen aurkikuntzengatik.
-Berrogeita hamargarren hamarkadan,
Karrantzako Fray Bartolomeren bizitza eta obra aztertzeari ekin
zenion. Zure lan historiografikoaren hein handi bat eskaini diozu
gizon honi... Datorren urtean berrogeita
hamar urte beteko dira Karrantzako artzapezpikuaren kodizeak aurkitu
nituela. Artzapezpiku honen kasua oso ezaguna da Espainiako Historian,
Toledoko artzapezpikua zenean hamazazpi urte iraun zituen prozesu
inkisitorial bat izan zuelako. Erroman aurkitu nituen berak eskuz
idatzitako idazkiak, eta gero, Madrilen, prozesu inkisitorialaren
berri ematen zuten 22 liburuki aurkitu nituen. Gai hori aztertzen
hasi, eta azkenean 23 liburu eta ehun bat artikulu argitaratu
ditut horren inguruan. Orain hori guztia era labur batean azalduko
duen liburu bat egiten pentsatzen ari naiz, baina jende guztiak
amaitzen ari naizela eta gaiak gehiagorako ematen ez duela pentsatzen
duen arren, nik uste dut hasten baino ez naizela ari, zeren aurkitu
ditudan agiriak, guztira, 70.000 orrialde baino gehiago dira.
Asko daukat egiteko. Ez dakit bukatu ahal izango dudan; ahal dudana
egingo dut. Atzetik datorrenak jarraitu beharko du. Zazpi liburuki
argitaratu ditut artzapezpiku honen prozesu espainiarrari buruz,
bi erromatarren prozesuari buruz, bere idazki batzuei buruz...
Latinezko katekesia bukatzea gustatuko litzaidake; 1.500 orrikoa.
Beste alde batetik, bere garaiko jende ospetsuarekin izandako
harremanei buruzko artikulu monografiko pilo bat daude. Nire gai
nagusia Karrantzako artzapezpikua izan da.
-Aita Larramendiren
inguruan ere aritu zara lanean... Egun batean, 1965 inguruan,
Aita Larramendiren paper batzuk aurkitu nituen Historiaren Akademian.
Argitaratu gabe zeudela ikusi nuenez, horien inguruan lanean hasi
nintzen, eta Aita Larramendiri buruzko lau liburuki eman nituen
argitara. Horietako bat Gipuzkoako foruei buruzkoa zen, zoragarria.
Ordura arte inork ez zuen ezagutzen. Berpiztu egin nuen Aita Larramendiren
figura, denek ahaztuta zeukaten-eta. Beste batean, Miguel
Molinosen gida espiritualaren eskuizkribu originala aurkitu nuen
Batikanoko Liburutegian. Gizon hau kondenatu egin zuen Inkisizio
erromatarrak. Hamabi urte eman nituen eskuizkribu horren edizio
kritiko bat prestatzen. Eta Molinosen hiztegi bat ere argitaratu
nuen, hamalau artikulu desberdinetan banatutako liburu batean.
Oraindik Molinosen gauza eder asko dauzkat argitaratzeke.
-Ikerketa historikoaz gain,
beste esparru batzuk ere ukitu dituzu. Donostiako Historiaren
Doctor Camino Institutuko sortzaileetariko bat izan nintzen, eta
1966az geroztik hango lehendakaria naiz. Donostiako harresiak
bota zituzteneko mendeurrenean, hiriaren historiari buruz gauza
gehiago argitaratzeko grina piztu zitzaigun lagun talde bati.
Hasieran informalki hasi ginen, baina 35 urtetan ehun liburuki
inguru argitaratu ditugu Donostiako historiaren inguruan. Lehenengo
liburukia Trentoko Erreformari buruzkoa izan zen, San Bizenteko
parrokian Bisitako mandatuen liburua aurkitu nuelako, altxor bat,
Iruñako gotzainaren eta bere ordezkariaren bisiten berri
ematen zuen koadernoa. Liburu horrek ehunka urte zeramatzan gordeta,
inork ikusi gabe, eta nik hartu eta argitaratu egin nuen, Trentoko
Kontzilioak San Bizenteko parrokian izan zituen ondorioei buruzko
azterketa luze batekin batera.
-Zer egiten
duzu zoazen lekura zoazela agiri originalak aurkitzeko? Egia esan, leku guztietan
aurkitzen ditut gauza interesgarriak. Behin, Valladoliden, Donostiako
Moja Alferezaren aitonaren prozesu batzuk aurkitu nituen. Ordura
arte, bere aitaren eta amaren abizenak bakarrik genekizkien: aita
Erauso zuen, eta ama Galarraga. Denbora luzea eman nuen gaia aztertzen,
eta 300 orrialdeko liburu bat argitaratu nuen, Moja Alferezari
buruzko gauza berri pila batekin. 1988an, Armada Garaitezinaren
mendeurrena ospatu zen. Gipuzkoari buruzko informazio pila bat
aurkitu nuen, eta 300 agiri jasotzen zituen liburu bat argitaratu
nuen, 1.000 orritakoa, eta garbi uzten nuen Armada Garaitezinaren
bosten bat gipuzkoarra zela. Erregearen ordenantza bat ere aurkitu
nuen, hildako guztien erregistro bat egiteko agintzen zuena, eta
horri esker Armada hartan Gipuzkoako 527 marinel hil zirela jakin
nuen. Euskal Herriko Adiskideen Elkarteko
kidea era banaiz. Egun batean, Eusko Legebiltzarrak Peñafloridako
kondeari buruzko informazioa biltzen zuen artxibo partikular bat
erosi zuela jakin genuen (kondea Elkartearen sortzailea izan zen).
Orduan, Vitoria-Gasteiza joan, eta Peñafloridako kondearen
1.000 gutun biltzen zituen liburu bat prestatu nuen. Oso garrantzitsua
izan zen Elkartearen sorrera eta garapena aztertzeko. Unamunoren artxiboan, Ramón
de Bazterra poeta bilbotarraren gutun guztiak aurkitu nituen;
beste liburu bat. Darío de Regoyos pintorearen gutunak
ere aurkitu nituen; beste liburu bat. Euskal pintoreek Unamunori
bidalitako gutun pila bat ere bai; beste liburu bat... Ordura
arte argitaratu gabe egon ziren. Ignacio
Zuloaga pintorearen bilobaren laguna naiz, eta honek gutun pila
bat erakutsi zizkidan. Nik batzuk hautatu, eta liburu bat argitaratu
nuen, "Pintores que escriben a Zuloaga" izenekoa, eta pixkanaka
Ignacio Zuloagaren koadernoak argitaratzen joateko proposatu nion
bilobari. Hori ere aurkikuntza baten ondorioa izan zen. Azkenaldian
Felipe II.ari buruz aritu naiz lanean. Berari eta Carlos V.ari
buruz antolatu diren nazioarteko kongresu guztietan izan naiz,
nik batez ere XVI. mendea aztertu dudalako. Felipe II.ari zuzendutako
agiri pontifizio guztiak biltzea bururatu zitzaidan. Erroman hasi
nintzen lan hau egiten, eta dagoeneko bi liburuki argitaratu ditut
gai honen inguruan. Hirugarrena bukatzeko, hitzaurrea besterik
ez zait falta. Laugarren eta bosgarren liburukietarako material
guztia prest daukat; bertan Felipe II.ak Aita Santuei idatzitako
gutun guztiak jasotzen ditut. Guztira, 1.200 agiri argitaratuko
dira. Ez da bizkorregia izan beharrik; kontua pazientzia izatea
da, irmo aritzea eta lana egitea.
-Ez al duzu uste horrelako
artxiboak eta argitaratu gabeko agiriak aurkitzeko zorte apur
bat ere behar denik? Juan XXIII.a aita santuak
kardinal zenean Espainian barna egindako bidaiean, bere laguntzailea
izan nintzen, eta hurrengo urtean Venezian zeukan jauregian denboraldi
batean berarekin bizitzen izan nintzen. Azken egunean, larunbat
goiz batean, nahiko lan egin nuela eta Venezia ikustera joateko
esan zidan, oso polita zela-eta. Baina jauregitik atera bezain
pronto, San Markosen plazan bertan, kartel batean "Liburutegi
Marzianoa" irakurri nuen. Hara sartu, eta goiz guztia bertan
eman nuen. Aita Santuari gertatutakoa kontatu nionean, harrituta
gelditu zen. Gero, norbaitek non nintzen galdetzen zion bakoitzean,
liburutegiren batean sartuta egongo nintzela erantzuten zuen.
Goiz hartako kasualitatezko bisita hari esker kolonbiar garrantzitsu
baten epistolario zoragarri bat aurkitu nuen, eta Real Academia
de la Lenguaren buletinean argitaratu nuen. Zortea daukadala esaten
didatenean, nik erantzuten dut puntu batera arte bakarrik daukadala,
arrantza egitera ateratzen ez banaiz ez dudalako ezer harrapatuko.
Loteriara jokatzen ez badut, sekula ez zait ezer tokatuko. Artxibo
batean sartzen ez banaiz, sekula ez dut ezer aurkituko. Agiriak
ez dira edozein lekutan egoten; leku jakin batzuetara joan behar
da. Hala ere, ez dut ukatzen zortea izan dudanik.
-Zeure ustez, zein ezaugarri
izan beharko lituzke ikertzaile historiko on batek? Nik esan ohi dut zenbat
eta antena hobea izan, orduan eta gauza gehiago jasotzen direla.
Buruan zenbat eta gauza gehiago izan, orduan eta gauza gehiago
interesatzen zaizkizu. Pazientzia handia behar da, aurkikuntzak
ematen dizun poza minutu batekoa delako, baina liburu bat idazteko
urte bat, bi edo gehiago behar direlako. Agiriak transkribatzeko
denbora asko behar da: letra batzuk oso zailak dira, eta beti
gelditzen dira beste ikerketa batzuekin bete beharreko zuloak.
Horren ondoren ikerlan bat egin behar da, eta horretarako gauza
gehiago irakurri behar dira. Liburuetan garai historikoari, izenei
eta jendeari buruzko datuak ere sartu behar dira... Horrek guztiak
denbora asko eskatzen du. Gainera, liburutegi espezializatu onak
behar dira.
-Zer bilatzen duzu ikertzerakoan?
Zergatik ikertzen duzu? Haurrek zanpatu gabeko
elurra zanpatzen dutenean sentitzen duten zirrara bera sentitzen
dut nik. Elur hori lehen aldiz zanpatzen denean bezala, ni naiz
gauza zehatz batzuk argitaratzen dituen lehena. Historialariaren
lana plazer bat da niretzat, egin ditudan aurkikuntzak besteei
ezagutarazteak poz handia ematen didalako. Historia aberasteko
modu bat da. Esaera zahar espainiar ezagun batek zera esaten du:
"el saber no ocupa lugar", baina Unamunok esaten zuen lekua ezetz,
baina denbora bai hartzen duela. Denbora asko behar da irakurtzeko,
eta interesatzen zaizkizun gauzak aurkitzeko. Plazer handia da.
Batzuetan badirudi lan horiek espezializatuak izatean alferrik
ari zarela, baina beste batzuetan espero ez zenituen pozak hartzen
dituzu. Aurten, adibidez, Oxfordeko Unibertsitatean gonbidatu
naute, eta han nire liburuak aipatzen zituzten liburu ingelesak
ikusi ditut. Horrek poz handia ematen du.
-Nola ikusten
dituzu gaur egungo historialari gazteak? Ildo
desberdinak daude ikerketa historikoan. Azkenaldian oso modan
jarri da historia ekonomikoa; orain arte oso gutxi ikertu da arlo
hori, eta ekarpen handiak egin dira. Erakundeen Historia ere badago,
pertsona ezagunen historia partikularra ere bai... Nire ustez,
ez da ona gauza bakar bati begiratu eta gainerakoak baztertzea,
gauza guztiek osatzen dutelako Historia; ezinezkoa da pertsona
batek guztia hartzea, baina modak izaten dira. Ez da formula bakar
baten fanatikoa izan behar; guztiari begiratu behar zaio, ahal
dena jasotzen joateko. Gazte on asko dago. Sienan (Italia) izan
den Kongresu batetik etorri berria naiz, eta heldu batzuk oso
garrantzitsuak ziren arren, harrituta gelditu naiz gazteek aurkeztu
dituzten lan politekin. Nire ustez, gaur egun bi hutsune
daude. Duela zenbait urte, Historiako ikasketak amaitzen zituzten
guztiek tesina bat aurkeztu behar izaten zuten, ikerketa lan pertsonal
bat, baina hori kendu egin zuten eta orain inork ez ditu egiten.
Beste alde batetik, unibertsitateetako irakasleek ikerketak bideratzeko
gai izan beharko lukete. Gaiak proposatzea ez da nahikoa; agiriak
eskuratzen ere lagundu egin behar dute.
-Zer ikusten duzu atzera begiratzean?
Asmo guztiak bete al dituzu? Duela bi urte erretiratu
nintzen, baina irakasle lanari dagokionez bakarrik, zeren ikertzen,
irakurtzen eta idazten jarraitzen dut. Oraindik gauza asko dauzkat
egiteko. Lagun batek esaten dit berrehun urte inguru bizi beharko
nukeela eskuartean dudan guztia amaitzeko. Argazkiak: Teresa Sala
Euskonews & Media 133.zbk
(2001 / 7-27 / 9-7)
|