Izenburuan
aipaturiko Jardunaldian hizpide izan genuen Europako Eskubideen
Gutuna (aurrerantzean, Gutuna), Europar Batasunak onarturiko
testua da, bera osatzen duten Estatuen lurralde eremuan aplikatzeko
helburuarekin sortua, hain zuzen ere. Gogoeta hau hain nabarmena
den planteamenduarekin hastearen arrazoia, nagusiki, honokoa litzateke:
EUROPAri buruzko aipamenak egiten direnean, ez gara beti Europa
"bati" buruz ari, ezen, Europa "handia" edo
Europako Kontseiluaren eremu lurraldetar bezala ezagutzen dugunaz
gain, Europar Batasuna edo eremu lurraldetar komunitarioa baitaukagu,
jakina denez, aurrekoak baino alkantzu lurraldetar murritzagoa
duena.
Oinarrizko eskubideei
dagokienez , lehendabizikoaren
esparruan (berrogei Estatu baino gehiagoz osaturikoa), 1950.eko
Giza Eskubideen Europar Komenioa (aurrerantzean Komenioa)
litzateke arau aplikagarri nagusia eta, noski, beronen interpretazio
lanetan diharduen Estrasburgoko Giza Eskubideen Europar Auzitegia.
Europar Batasunari dagokionean, aipatu dugunez, 2000. urte bukaeran
onartu berri den Gutuna litzateke arauzko erreferentzi puntua
eta beronen aplikazioan Luxenburgoko Europar Justizi Auzitegiak
esan dezakeena. Hortaz, aztergai dugun Gutuna, Komenioarekin nahitaezko
harreman bat landu beharrean aurkituko da. Baina ez hori bakarrik:
gorantzeko zentzuan (Europar Batasunetik Europa "handirantzeko"
zentzuan, alegia) ematen den nahitaezko harreman honetaz gain
(Gutuna-Komenioa), beheranzko zentzuan (Europar Batasunetik Estatu
kideetaranzko zentzuan), Gutuna, Estatu kideen barneko Konstituzioekin
konektatu beharko bailitzake, azken finean, Estatu horiek beraien
ordenamendu juridikoaren parte bihurtu beharko baitute Gutuna.

Luxenburgoko Europar Justizi Auzitegia.
(Iturria:Europar
Batzordearen Mediateka)
Europa komunitarioan
murgilduz, denbora luzea igaro da honek merkatu edo "plaza"
ekonomiko bat izateari utzi ziola eta bere jaiotza unean zeukan
izaera ekonomiko hutsa gainditu duela, planteamendu eta gai politikoei
leku eginaz. Honen isladetako bat, hizpide dugun Gutuna litzateke.
Gehienetan gertatu
ohi denez, oraingoan ere, ez dago adostasunik testua baloratzeko
orduan, beronen ahuleziak bakarrik ikusten dituztenetatik, testua
arrakasta politikotzat jotzen dutenetaraino, balorazioak ugariak
baitira.
Gutunari egozten
zaion ahulezia edo akats nagusietako bat, balio juridikorik ezarena
litzateke: lotespen juridikoaren jabe den benetako testu juridiko
gisa onartua izan beharrean, izaera politikodun adierazpen bezala
aldarrikatu baita Nizan, 2004. urteko Gobernuarteko Konferentziaren
esku utziaz Gutunak etorkizunean eduki beharreko estatus juridikoaren
auziaren erabakia hartzea.
Aipaturikoa bada
ere intentsitate handienarekin kritikatzen den puntua, ez da detektatzen
den makaltasun barra, edukiari dagokionean ere, ahots ugari entzun
baitira testu honek dituen hutsuneak salatuz. Edukiari dagozkion
kritikok, funtsean, bi norabidetara zuzentzen dira: bata, ideia
aurrerakoi eta sozialak defendatzen dituzten alderdi politiko
eta taldeek markaturiko norabidea litzateke, izaera aurrerakoiaren
ispilu diren zenbait eskubide sozial eta ekonomiko ez barneratzea
salatuz eta, bestetik, izaera kolektiboa edo talde izaera duten
eskubideen aintzatespena galdatzen dutenen planteamendua genuke,
besteak beste, Euskal Autonomi Elkartearen ordezkariek erabakia
hartze guneetan defendatu duten jarrera, hain zuzen ere.
Hutsuneak hutsune,
Gutunak zenbait elementu positibo aportatu dituela eztabaidatik
kanpo gelditzen den kuestioa da, nagusiki, metodoari dagokionean.
Preseski, testua lantzeko jarraitu den formula ez da izan gobernuarteko
formula itxi bat (nahiz eta azken onarpena gobernuei dagokien
zerbait den), baizik eta Europar Batasuneko erakunde eta organoetaz
gain, Estatu kideetako parlamentuek eta, noski, gobernuek, gizarte
zibilarekin batera parte hartu baitute prozesu honetan. Metodo
berritzailea, hortaz, Gutuna onartzeko erabilirikoa. Ez da dudarik
horretan. Asaldatzen gaituena, ordea, beste kezka bat da: partehartzea
horren zabala izanik, barneratu al da Estatu kideetako gobernuek
barneratu nahi ez zuten edukinik? Jarraiturikoa metodo tradizionala
izan balitz (Estatu kideetako gobernuen partehartze hutsa, alegia),
emaitza beste bat izango ote zen edo testua "legitimazioz"
janzteko gobernuen estrategia bat izan ote da? Nolanahi ere, testu
honek, Europak eta bertako kide diren Estatuek, hain funtsezkoa
den eskubide eta askatasunen alorrari begirunezko tratamendu bat
ematen ahalegintzen direla agerian jartzen du. Azken finean, testuak
indar juridiko loteslerik ez izateak ez baitu suposatzen ondorio
juridikorik sortu ezin dezakeenik, sortu baititzake. Ondorioz,
Europako Justizi Auzitegiak Komenioarekin batera, beste instrumentu
bat gehiago izango du eskubideen eremuko auziak interpretatzeko.
Maite Zelaia Garagarza, EHUko
Zuzenbide Konstituzionaleko Irakaslea eta Jardunaldiaren Koordinatzailea
|