Juanma Bajo Ulloak jende guztiari eragiten dio erreakzioren
bat: batzuek ulertu egiten dute eta beste batzuek ez, baina, edozein
kasutan, argi dago azken urteotako zinema zuzendaririk onenetariko
bat dela aurrean daukaguna. Kritika ugari jasotzen dituen arren,
esan beharra dago oso arrakasta handia izan dutela filmatu dituen
hiru pelikulek ("Alas de mariposa", "La madre muerta"
eta "Airbag"). "Capitán Trueno" filma
egiteko asmoak ez du aurrera egin, baina, zuzendariaren hitzetan,
izango omen dugu pantaila handian bere laugarren pelikula bat ikusteko
aukera. Pozik egongo gara, bada, horren esperoan.
- Zure sendiak
argazki dendarik izan ez balu, eta zure aita argazkilaria izan ez
balitz, zinema zuzendaria izango al zinen?
Ez dut uste. Ziur aski musikaria izango nintzen, edo animaliekin
zerikusia duen zerbait, animaliekin hobeto moldatzen naizelako pertsonekin
baino. Eskolan, musikan ibiltzen nintzen ondoen, esfortzu berezirik
egin beharrik gabe gainera. Hori, adibidez, gaizki planteatuta dago
hezkuntzan, ez dizutelako ondo doakizun arloan jarraitzeko bultzadarik
ematen. Dena den, aita argazkilaria zenez, nahiko ondo ezagutzen
nuen irudien mundua. Txikitan argazki asko ateratzen nituen, baina
argazki bitxi samarrak, hori bai: espaziontziak, efektu bereziak...
Behin batean, "La guerra de las galaxias" ikusi nuen zineman,
eta aretotik ateratakoan pentsatu nuen: "Ze ondo nengoen barruan,
eta ze gaizki nagoen kanpoan!". Hori erabakigarria izan zen.
Mundu erreala ez zitzaidan gehiegi gustatzen, eta zinemak, aldiz,
irudia eta musika lotzeko aukera eman zidan. Izan ere, irudiaren
mundua ondo ezagutzen nuen, eta musika ikaragarri gustatzen zitzaidan.
Eta, horri, istorioak kontatzea gehituz... asko gustatzen zait istorioak
kontatzea. Oso pelikulero eta xelebrea izan naiz beti.
- Errebelde gisa
ikusten duzu zure burua?
Norekin konparatzen nauten ikusi beharko. Hain geldoa da gaur egungo
gizartea! Errebelatu egingo naiz, adibidez, norbaitek ez didanean
ordaindu nahi, edo engainatu egin nahi nauenean. Gazteagoak ginenean,
lagunek esaten zuten: "Ni ez naiz soldaduskara joango".
Baina joateko ordua iristen zenean, denak joaten ziren. Eta nik
nire baitan pentsatzen nuen, "hauek tontoak dira". "Total,
zertarako borrokatu?", "zenbatez lehenago amaitu, hobe",
eta horrelakoak erantzuten zizkidaten. Baina ez al zenuen esaten
ez zenuela soldaduskarik egingo? Ba orduan!
-
"Irudi eta soinu" ikasketak egin arren, sekula ez omen
zinen titulua jasotzera pasa.
Ikasketa horiek ondo etorriko zitzaizkidala pentsatu nuelako hasi
nintzen ikasten, baina konturatu nintzen hamabi ikasgaietatik bederatzik
ez zeukatela irudi eta soinuarekin inolako zerikusirik: matematika,
erlijioa, gimnasia... Ez nion inolako zentzurik ikusten horrelako
gauzak ikasteari. Orduan, metraje laburreko filmak egiten hasi nintzen,
eta bitartean ikasgaiak ateratzen nindoan, baina gauzak klasetik
kanpo egiten aritzeagatik zenbait irakasleren errietak entzunda.
Nik demostratu nahi nuen gai nintzela Irudi eta soinua gainditzeko,
baina ez zitzaidanez interesatzen, ez nintzen tituluaren bila pasa.
- Zure lehenengo
bi filmetan ("Alas de mariposa" eta "La madre muerta"),
haurtzaroko esperientzia traumatikoak islatu zenituen. Oso gordintasun
erakargarria zen.
Nire haurtzaroa ez zen batere atsegina izan; are gehiago, nik esango
nuke dramatikoa izan zela. Baina film horiek ez dira autobiografikoak,
nire bizitza ez litzaioke inori interesatuko, eta gainera oso egozentrikoa
izango litzateke, baina bai islatzen dituztela txikitan bizitu nituen
sentipenak. Terapia modura lagundu didate. Pelikula horiek egin
izan ez banitu, orain gaixorik egongo nintzateke, ohiko gaizkile
bat izango nintzateke, edo terrorista bat. Barruan neramatzan trauma
edo mamu mingarriak kanporatzen lagundu didate. Ni ez naiz oinarritzen
egiazko gertakarietan, baizik eta egiazko sentimenduetan.
- Lagunak badauzkazu;
etsairik ere bai?
Barregurea ematen didate lagun asko dauzkatela esaten dutenek. Lau,
hiru edo bi lagun izan ditzakezu, edo bat bakarrik... baina hamar
edo hogei dauzkala esaten duena, nire ustez, oker dago, ameslari
bat da. Etsairik ba ote dudan? Ezaguna egiten hasi nintzenean, bazen
asko harritzen ninduen gauza bat: pertsona batzuek, ni ezagutu ere
egin gabe, nitaz gaizki hitz egiten zutela. Horixe besterik ez genuen
behar! Ez naute ezertaz ezagutzen, eta iraindu egiten naute milaka
pertsonak irakurtzen duten egunkari batean. Eta, egunkari hori,
beste batzuren artean, nire amak eta Donostian daukadan familiak
irakurtzen dute... Ni txundituta nengoen. "Baina, jende horri
zer gertatzen zaio?" pentsatzen nuen. Eta, azkenean, aurkitu
nuen arrazoia: beraiek lortu ez dutena lortu dudala nik, eta horrek
mina egiten die...
-
Nolako tratua eman dizute kazetariek?
Kazetariez baino gehiago, kazetaritzaz hitz egingo nuke. Ikaragarrizko
desilusioa eraman dut kazetaritzarekin. Txikitan pentsatzen nuen
kazetariek errealitatean gertatzen zena kontatzen zutela, baina,gero,
nola ibiltzen diren ikusten duzunean... zure txikitako heroia yonki
bat dela konturatzea bezala da. Ez da egia esaten, gauzak manipulatu
egiten dira, garrantzi handiagoa ematen zaio itxurari egiari baino,
eta eskandaluari albisteari baino...
- Eroso sentitzen
al da Juanma Bajo Ulloa industria zinematografikoaren egungo panoraman?
Ala industria horrek baztertu egiten duela iruditzen zaio?
Sentimendu hori elkarrekikoa da. Industria zinematografikoa oso
lotuta dago ekonomia eta boterearekin. Jendaurreko gauza guztiak,
boterea eta dirua sortzen duten gauza guztiak (egunkariak, irratiak,
telebistak, zinema, internet, literatura, musika...), gutxi batzuren
esku daude. Oso gutxi dira, baina dena beren kontrolpean daukate.
Eta, beraz, zuk etekinak sortzen badituzu, eta zure lanaren bidez
hirugarrenei dirua egiteko edo fama lortzeko aukera ematen badiezu,
begia botatzen dizute, eta zu harrapatzen saiatzen dira. Erosi egiten
baldin bazaituzte, makina horren esku egongo zara aurrerantzean.
Bai, makina deitzen diot. Otzana bazara, primeran, makinak abantaila
mota guztiak jarriko ditu zure eskura: telebistak, zinema kritikariak,
aldizkariak, orriak eta orriak idatziko dituzte zuri buruz hitz
politak esaten, festetara gonbidatuko zaituzte, modeloak aurkeztuko
dizkizute eta kokaina lortuko dizute.
- Beraz, ez zaude
makinarentzat lan egiteko prest.
Ez. Ez naiz ergela. Makina da zinemak dauzkana, dirua daukana, filmak
botatzen dituena eta nire bezeroei krispetak saltzen dizkiena. Ni
"Airbag"-en makinarentzat lanean aritu naiz, baina argi
eta garbi eskatzen dut ez baldin badut beretzat lanik egin nahi,
nire kabuz ibili nahi badut, askatasuna ematea. Baina makinak ez
du askatasun hori ematen. Norbait bere kabuz joaten baldin bada,
eta etekinak sortzen dituelako arriskutsua bada, berehala txikitzen
zaitu. Nola? Ba, adibidez, komunikabideen bidez. Eta hori bi modutara
egin daiteke: zuri buruz ezer ez esaten, edo zuri buruz gaizki hitz
egiten. Beti beraientzat lan egiteko prest baldin bazaude, ez duzu
arazorik izango, baina zure kabuz ibiltzen bazara, "non grata"
pertsona izango zara: akabo elkarrizketak, berde jartzen zaituzte,
kritikariari karta zuria ematen diote... Gaur egun, Estatu espainiarrean,
ez dago bere kabuz lanean ari den zinemagilerik. Salbuespen bakarra
Almodóvar da. Saiatu ziren bera txikitzen ere, baina 14 pelikula
egin ditu eta arrakasta handia du jendearen artean, eta, gainera,
gay elkartearen babesa du, eta elkarte honek zama handia du aisialdiarekin
lotuta dauden kontuetan.
Nik
hiru pelikula egin ditut, eta hirurak arrautzetan ostikada bat bezala
izan dira haientzat. Lehenengoa, "Alas de mariposa": baina
nondik atera da tipo hau, familiaren produkzio etxe batekin... Ni
harrapatzen saiatu ziren. Bigarrena egin nuen, "La madre muerta",
hau ere nire kabuz. Nazioarteko 40 sari lortu nituen, baina hemen
ez zidaten elkarrizketarik egiten; El País eta El Mundo egunkariek
zero bana jarri zidaten beren kritiketan. Hirugarren pelikula, "Airbag",
potroak ukitzeko egin nuen. Pentsatzen genuen beste pelikula merke
eta txiki bat egiten bagenuen, komertziala izango ez zena, ez zela
estreinatu ere egingo, eta horregatik oso argi geneukan oso pelikula
komertzial eta herrikoi bat egin behar genuela, industria eta botere
mediatikoak bazterrean utzita ongi funtzionatuko zuena. Hau da,
ikusleen artean arrakasta handia izan behar zuela, baina jendeak
elkarri pelikularen berri emateagatik. Eta funtzionatu zuen, alajaina.
Zinema espainiarreko pelikularik arrakastatsuena izan zen.
-
Baina Juanma Bajo Ulloa eta "Airbag" produkzio etxearen
arteko lotura horrek auzitegietan amaitu du. Zu alderdietako bat
izanik, azalduko al zeniguke zure iritzian zer gertatu den?
Oso sinplea da. Produkzio etxe horretan lagun batzuk dauzkat, pilotari
eta sukaldariak, eta Karra Elejaldek eta nik aurkeztu genien ideiari
baiezkoa eman zieten. "Airbag" hasiera batean uste baino
aurrekontu handiagoarekin egin genuen, eta arrakasta handia lortu
genuen. Gure soldataren zati bat etekin horien araberakoa izango
zen, eta zegokidan zatia noiz ordainduko zain gelditu nintzen. Baina
esan zidaten ez zegoela etekinik. Bost urte egon nintzen zain, bilera
pila bat egin genituen, eta hala ere esaten zidaten "Torrente"
egin arteko pelikularik arrakastatsuenak ez zuela etekinik izan.
"Airbag"-ek, leihatiletan bakarrik, 1.200 milioi pezeta
lortu zituen, eta beraz auditoria bat eskatu nuen, gezurretan ari
zirela frogatzeko. Eta auditoreak 250 milioi pezeta inguru justifikatu
gabe zeudela ikusi zuen; alegia, ez dakigula non dagoen diru hori.
Barrez lehertzekoa da: aurrez egin nituen bi pelikulek hirugarren
honen hamarren bat atera zuten etekinetan, eta diru guztia berreskuratu
nuen. Eta, gainera, lehenengoan ateratakoarekin bigarren filma egin
nuen. Eta, bitartean, gizon horiek "Año Mariano"
filma ekoiztu dute, hotel eta jatetxeak dauzkate, telebistan ari
dira lanean... Bi aukera neuzkan: isilik gelditzea edo salatzea,
eta salatzea erabaki nuen. Nik uste dut hori dela engainatu egin
zaituztela ikusten duzunean egin beharrekoa. Eta, orain, epaileak
zer esango zain nago: ea dirua zor didaten, edo, alderantziz, gizon
horiek sosik irabazi gabe nire lanean lagundu egin didaten.
-
Dirudienez, zinemaren munduan gehiagotan topatu zara maltzurrekin
jatorrekin baino.
Nik ez dut jendea epaitzen. Badira azpijoko edo mafia hauetan sartuta
egonik ere oso jatorrak direnak. Gainera, jatorra eta gaiztoa oso
kontzeptu labainkorrak dira. Ziur aski Hitlerren amari bere semea
mundiala iruditu zitzaion, eta ikusi gero nolakoa zen. Ba hemen
ere gauza bera. Batzuk, boterea mantentzearren, prest daude aldamenekoari
lapurtzeko. Ezagutu ditut luxuzko jatetxeetan mahaia erreserbatuta
dutenak, txaleta eta yatea dituztenak, haurrak eskola alemanera
bidaltzen dituztenak. Nahi duten guztia daukate. Baina langileei
ez dizkiete ezta 100.000 pezeta ordaintzen. Ez dute bankurik lapurtzen,
ez dituzte beren emazteak jipoitu edo bortxatzen; beste gauza bat
da. Gizarte honetan, lapurtzen aritu arren boteretsua bazara, jende
askok mirestu egingo zaitu. Berdin dio nola lortu duzun. Antza denez,
okerragoa da denda batean irrati bat lapurtzen duen "txorizoa",
dirutzak lapurtuta ere trajez jantzita eta emakume eder baten alboan
doana baino.
-
Denok irrika bizian geunden zure laugarren pelikula ikusteko, baina
guztia bide onetik zihoala zirudien arren, azkenean bertan behera
gelditu da "Capitán Trueno" egiteko asmoa.
"Capitán Trueno" makinarentzako pelikula bat zen,
baina nik eskatutako baldintza artistiko batzuekin. Pelikula handioso
bat egingo genuela esan zidaten, akziozkoa, diru pila batekin, eta
urte betez ideia horrekin aritu ginen lanean, gidoi konplexu samar
bat prestatzen: gudako eszenak, gazteluak erasotzen, antzinako jantziekin,
ehunka zaldirekin... Eta lanean urte bete baino gehiago eman ostean
esan zidaten pelikula egiteko behar denaren herena baino pixka bat
gehiago besterik ez genuela izango. Lan ordu kopurua bikoiztea nahi
zuten, kendu egin zituzten gidoiko zatirik konplexuenak... Adibidez,
gidoiak zera esaten zuen: "Trueno Kapitainak eta bere gudarosteak
Sarraceno jauregia erasotzen dute Acren (Palestina)"; ba, beraiek,
horren ordez hau jarri zuten: "Berengela andreak borroka gogor
bat entzuten du bere dendatik". Alegia, borroka hori ez dela
ikusten; entzun egiten da. Nik ez nuen ulertzen nola zen posible
akziozko pelikula batean borroka ez ikustea. Esaten zidaten: "Baina
zu, daukazun irudimenarekin, erraz moldatuko zara baliabide eskasiari
aurre egiteko". Eta nire erantzuna oso garbia izaten zen: "Aizue,
begira, ogi eta arrainen miraria egin zuena duela 2.000 urte hil
zen". Gauza bera gertatzen da sardina lata batean jartzen duenean
hamabi daudela, eta ederrak, baina zabaltzerakoan ikusten baduzu
lau bakarrik daudela, eta gainera itsusiak. Ez zenez errespetatzen
produktuak eskatzen zuen kalitatea, hanka egin nuen. Ondo portatu
ziren nirekin, eta akordio ekonomiko batera iritsi ginen.
-
Antza denez, trapu zikin asko daude mundu horretan.
Madrilen dabiltzanen kasuan bai. Baina komeni zaielako egiten dute.
Txalet bat daukate, Mercedes bat, estreinaldietara ez dakit zein
diseinatzaileren arropak eramaten dituzte, ez dakit norekin joaten
dira... Niri alde horretatik ez didate batere minik egiten. Beste
alderen batetik egin ahal izango didate, baina horretan behintzat
ez. Nik, bizitzeko, ez daukat gauza handien beharrik. Esaterako,
betiko etxebizitzan bizitzen jarraitzen dut.
- Bukatzeko, noizko
laugarren filma?
Oraingoz oso zaila ikusten dut proiektu bati baiezkoa ematea, gaur
egun egiten den zinema gero eta gutxiago gustatzen zaidalako. Axola
duen bakarra arrakasta izatea da, eta beraz errepikatu egiten dira
aurrez egindakoak, eta oso irudimen gutxirekin gainera. Eskaintzen
dizkidaten proiektuak ez zaizkit batere interesatzen. Errazagoa
ikusten dut hurrena egiten dudana nire istorio bat izatea, sosik
gabe egina. Urte bete inguru daramat ideia berria lantzen... Ziur
aski datorren urtean grabatzen arituko naiz. Zailena da zehatz-mehatz
zer egin edo kontatu nahi duzun erabakitzea. Buruan darabilkidan
filma ez da komertziala izango, eta denen gustukoa ere ez. Sentitzen
dut, baina ez da izango zinemara barre egitera eta krispetak jatera
joaten direnentzako modukoa, baizik eta zineman istorioak ikustea
gustatzen zaion jendearentzat.
Juanma
Bajo Ulloa
Juanma Bajo Ulloa 1967ko lehenengo egunean
jaio zen. Aita argazkilaria izanik, 13 urterekin
filmatzen hasia zen. Eta berehala lortu zuen arrakasta,
bere lehenengo lan "serioak", "El
reino de Victor" metraje laburreko filmak,
Goya sari bat irabazi zuelako. "Alas de mariposa"
ekoizteko, bere etxea hipotekatu behar izan zuen,
baina pelikula horrekin Urrezko Maskorra irabazi
zuen Donostiako Nazioarteko Zinemaldian. Lehenengo
filmari esker bigarrena ordaindu zuen, "La
madre muerta", eta hirugarrena, berriz, "Airbag",
Asegarce euskal produkzio etxearekin grabatu zuen.
Pelikula hau bi milioi pertsona baino gehiagok
ikusi zuten, eta Espainian inoiz egindako arrakastatsuena
izan zen "Torrente" iritsi arte. Geroztik
telebistan, antzerkian, iragarkietan eta bideo-klipetan
aritu da lanean. Baina guztiok ikusi nahi duguna
bere laugarren metraje luzeko filma da, jada prestatzen
hasia dena. |
|
|
Ismael Diaz de Mendibil
Argazkiak: egilearenak
-
Euskonews & Media 199. zbk (2003 / 02 / 14-21) |