Buenos Aireseko Belgrano auzoko lekurik ederrenetan gaude.
Egunsentian birigarroek kanta egiten dute. Garaia denean, kaleari
laranja-lora usaia dario. Andres Azcaratek zuzendutako beneditarren
monastegia izandakoa, gaur San Benito Abad parrokia da eta hango
kanpaien soinuak airea betetzen du.
Hemen dago Andres de Irujo eta
bere emaztearen etxea. María Elena Etcheverryk hartzen gaitu
eta familiarteko Andres ezagutarazten digu, elkarrizketa goxoenean,
argentinar bizitzan buru belarri zebilena. Ekin-en lana ahaleginez
jarraitzen duela azaltzen digu eta baita ere nola bizitzen dituen
euskal arazoak.
- Nola ezagutu
zenuen Andrés?
Eusko Ikaskuntzen Institutu Amerikarreko kidea zenean ezagutu nuen.
Nire aita ere hango bazkidea zen, eta ni 1975ean sartu nintzen.
Institutuko bileretara joaten hasi nintzen, eta euskara non ikasi
nezakeen jakin nuen bezain laster, klaseetara joaten hasi nintzen.
Eta Andrés ere klase horietara joaten zen. Gainera, bibliografia
bilatzen, eta abar laguntzen zidan.
Nire aitaren rh negatiboari buruz ikerketak eginak neuzkan, euskaldunen
artean oso zabaldua dagoen rh mota, eta Don Andrések -horrela
deitzen nion nik orduan-, horri buruzko hitzaldiak ematera bultzatu
ninduen... Andrések asko animatzen zuen jendea horrelako
gauzak egiteko.
- Garai hartan
hartzen al zenuen parte Elkartearen ekintzetan?
Ni txikitandik erakarri ninduen euskalduntasunak. Euskara asko interesatzen
zitzaidan. Baina ez nekien Euskal Etxeak nolakoak ziren, inoiz ez
nintzen horrelako batean egon. Medikuntza ikasten ematen nuen egun
osoa, aitari laguntzen, eta berarekin elkarte zientifikoen bileretara
joaten nintzen. Oso noizean behin bakarrik joaten nintzen euskal
gaiei buruzko hitzaldietara.
|
María Elena Etcheverryren Belgranoko
etxean |
- Eta zer gertatzen
zen horrelakoetan?
Horrelakoek aukera ematen zidaten aitarekin euskal gaiei buruz hitz
egiteko. Etxean bibliografia aztertzen egoten ginen -gure liburu
gehienak Ekin argitaletxekoak ziren-, Irujok Eusko Ikaskuntzen Institutu
Amerikarraren buletina etxera bidaltzen zigun...
Modu berezian gogoratzen dudana da Takakortaxarenak Martín
Fierro olerki gautxeskoaren euskarazko bertsioa aurkeztu zuenekoa,
1972an. Institutuak antolatu zuen ekitaldi hori, Kultura Idazkaritzaren
babesarekin, eta Andrés María de Irujo doktoreak parte
hartu zuen...
Hil zen hilabetean nire aitak sari bat jaso zuen, eta Andrés
agurtzera joan zitzaion. Eta berriz ere nire aitaren lagun batekin
egin nuen topo, oso gizon zahar batekin...
- Eta nolatan
bukatu zenuten elkarrekin ezkontzen?
Berarekin askotan biltzen hasi nintzelako... Ezagutu orduko miresgarria
iruditu zitzaidan. Gainera, kasu askotan balio berberak geneuzkan.
Bi urte neramatzanean berarekin ibiltzen, amak esan zidan: "Azkenean
Irujo'tar batekin ezkonduko zara...". Harri eta zur utzi
ninduen. "Ama! Baina nola esan dezakezu horrelakorik? Nire
aita izan liteke!...". Baina Andrések belaunaldien
arteko muga guztiak gainditzen zituen -gaztetan pertikarekin egiten
zuen bezala-, eta oso ondo ulertzen zuen jende gaztea...
1979an ezkondu ginen, elkar ezagutu genuenetik bost urtera, guztiz
maiteminduta geundela ikusi genuenean. Berak 70 urte zeuzkan, eta
nik 40. Ezkonduta egon ginen hamalau urteak oso zoriontsuak izan
ziren, benetan. Elkarbizitza aparta izan zen. Arazo handiak geneuzkan
familian, ekonomikoak, eta abar. Ni langabezian gelditu nintzen.
Une gogorrak bizi genituen, baina elkarrekin, elkarri lagunduz,
gainditu egin genituen, eta zailtasunak zailtasun, oso zoriontsuak
izan ginen. Asmatu genuen gure bizitzak elkartzea erabaki genuenean.
Gainera, bera ni baino askoz ere "gazteagoa" zen. Zenbat
proiektu zeuzkan...! Hil zen egunera arte izan zituen, 1993ko irailaren
29ra arte.
|
Andrés de Irujo eta María Elena
Etcheverry Bizkaiko kostaldean, Gaztelugatxeko San Juan ermitaren
inguruetan |
- Nolakoa zen
bere izaera?
Oso irmoa. Oso kontsekuentea zen bere ideal eta jarrerekin, horretarako
gizartearen kontra joan behar bazuen ere.
Besteak beste horregatik ezkondu nintzen berarekin. Sekula ez nuen
pentsatu ere egin norbait bere bizitza ideal batzuen alde horrela
entregatzeko gai izan zitekeenik.
Bere ideal horietako batzuk aberria eta kristautasuna ziren; oso
barneratuta zeuzkan bere bizitzan. Ikaragarrizko borondate eta indarra
zeukan bere bizitza bere interesekoak ziren gauzetara moldatzeko.
Garrantzi handia ematen zion bizitzan interes batzuk izateari. Oso
garbi zeuzkan bere idealak, harrigarria zen. Horien alde borrokatzeko
bizi zen.
Ni oso pozik nengoen bere bizitza nirekin elkarbanatzen zuelako,
zoriontasuna emateagatik. Oso maitagarria zen, eta asko errespetatzen
zuen beste pertsonen izaera. Gutxitan ikusiko zenuen goibelduta.
Ez da erraza berrogei urterekin ezkontzea, eta hirurogeita hamarrekin
ziurrenik ere ez... Ordurako bakoitzak oso sartuta izaten ditu bere
ohiturak, eta beste batekin bizitzen jartzea ez da erraza izaten...
Berarekin ezkondu nintzenean ez nekien hainbeste bertuteko gizona
zenik.
Gauza askogatik maite eta miresten nuen, baina benetan nolakoa
zen ikustean, hamalau urtetan egunero elkarrekin egon ondoren, oso
zoriontsu nintzen, eta are gehiago berak ni aukeratu izanagatik.
- Zer aldatu zen
zure bizitzan Andrés Irujori esker?
Nire ezkontzari esker, orain askoz ere ikuspegi zabalagoa daukat
bizitzari buruz.
Behin esan zidan inoiz ez ninduela utziko. Eta, penaz beteta, erantzun
nion: "Baina, Ander...! Nola esan dezakezu hori? Bizitzaren
legea betetzen bada, ziur aski utzi egingo nauzu". Baina
arrazoia zeukan: inoiz ez ninduen utzi. Ikaragarria da hori esan
ahal izatea, horrelako maitasun batek pertsona bat hainbeste bete
ahal izatea... bizitzari hainbeste gauza ematen dizkiona... maitasun
hori oraindik ere bizirik egotea, bizitzen jarraitzeko eta aurrera
egiteko gogoa piztea. Andresen eraginagatik ari naiz nire gaitasuna
idealen alde borrokatzeko optimizatzen... Benetan, esperientzia
horrek ikaragarrizko indarra eman dit.
Andrésen iloba batek San Migel egunean betetzen ditu urteak,
eta egun horretan bertan Andrésen heriotzaren berri emateko
deitu behar izan nion bere familiari. Marilók, orduan, alargun
bati memento horretan esan dakiokeen gauzarik kontsolagarri eta
politena esan zidan: "Pertsonak, adin jakin batera iristen
direnean, gain behera etortzen hasten dira. Baina osaba Andrésen
bizitzan sartu zinenean, atzeratu egin zen bere gain behera hori".
Eta ni konturatzen nintzen bera indarberritu egin zela, ilusio eta
proiektu berriak zeuzkala. Heriotzak harrapatu zuenean beta-beterik
zeuzkan bere ahalmen guztiak.
Gezurra dirudi maitasunak nolako indarra ematen duen. Ni gaur egun
bion artean prestatu genituen proiektuak hainbesteko gogoarekin
lantzen ari banaiz, berari esker da, nire bizitzan egon zelako...
Andrések eta Jaungoikoak ematen didate niri indarra. Eta
inguruan ditudanei ere laguntza eskatzen diet...
- Erraz moldatzen
al zen Andrés jende berriarekin?
Jende guztiarekin hitz egiten zuen, ez zuen inor baztertzen. Elkarrizketa
guztietan hartzen zuen parte, jendea bere ideiak azaltzeko prest
baldin bazegoen. Denekin hitz egiten zuen: bi urteko haurrekin -ez
dut ulertzen zer zeukan beraiekin hain ondo komunikatzeko-, gazteekin,
helduekin, bera baino zaharragoekin... Kualitate horrek ere asko
txunditzen ninduen.
- Nortzuk ziren
bere lagunak?
Iñaki de Azpiazu anaia bat bezalakoa zen beretzat. Dena den,
batzuetan haserretu ere egiten ziren. Iñakik Mario Anzorena
apaizarekin batera eman zuen gure ezkontzaren meza. José
Erro monsinorea ere oso laguna zuen, eta Andrés Peña
ere bai, eta gainera gure ezkontzako lekukoa izan zen. Fortunato
Aguirre... ze atsekabea hartu zuen bera hil zenean!.. Jesus Maria
de Leizaola eta Miguel José Garmendia, oso une berezietan...
Sebastián de Amorrortu eta Pedro, bere semea, gero Francisco;
José María Garciarena, Elpidio Lasarte, Enrique de
Gandia, Lakakortaxarena, hainbeste proiektutan lagun izan zituena...
Vicente Lizarralde, Carlos Benitez, hain jatorrak... eta, jakina,
bere anaia Manuel. Ikaragarri miresten zuen, eta erreferente moduko
bat zen beretzat txikitan aita hil zitzaienetik... Pello Mari, bere
gainerako anaia eta ilobak... eta abar, eta abar... Hainbeste jende...
Ez nuke inor aipatu beharko, jende gehiegi utziko nukeelako kanpoan...
- Nola bizi zen
erbestean? Triste akaso?
Ez. Alde batetik, edozein mementotan itzuliko zela pentsatzen zuelako.
Erbestean bizi ziren euskaldunek pentsatzen zuten gerra amaitutakoan
itzuli egingo zirela. Gero, ordea, aldatu egin zen nazioen zentzua,
jokabidea... Hasieran zoriondu eta eskertu egiten zituztenak, gero
baztertu egiten zituzten... Berrogeita hamarreko hamarkadan ikaragarrizko
deseinganua izan zuten...
Beste alde batetik, Euskal Herriaren alde borrokatzen jarraitzen
zuenez, ez zeukan melankoliarik. 1978an, Franco hil zenean, itzultzeko
zorian egon zen... Eta itzuli egingo zen ni agertu izan ez banintz...
Anderrek beti izan zuen noizbait itzultzeko itxaropena.
|
Andrés de Irujo Bizkaiko kostaldean. Zera
dio María Elena Etcheverryk: "Bere oinetara Gaztelugatxeko
San Juan ermita dago. Gerra garaian hildako gudarien oroimenezko
monumentu bat dagoen behatoki batean geunden, eta Andrés
erabat hunkituta zegoen burura zetozkion oroitzapenekin " |
- Zein egitasmo
zeuzkan?
Ezkondu ginenean, esan zidan: "seme-alabarik izan ez dudanez,
nire asmoa liburuak hartu eta itzultzea zen, eta Lizarrako Fray
Diegoren etxea kulturarentzat berreskuratzea".
Bere familiarena zen etxe hori, eta kulturari eskaintzea erabaki
zuten, baina ez dauka mugimendu handiegirik, ez da berak nahi zuen
bezalako kulturetxe bat... Hala ere, egiten dira zenbait gauza.
Orain dela gutxi, adibidez, hantxe egi zuten euskaldun guztioi itxaropen
handia piztu zigun bilera... bakea ekarri izan balu!... baina, dirudienez,
ez zuten mementoa aprobetxatu nahi izan, edo ez zuten aprobetxatzen
jakin...
- Aipatzen al
zuen inoiz erbestean bizitzeak ematen duen nahigabea?
Erbestean bizitzea oso gogorra zen, baina inoiz ez zuen esaten horrek
nahigabea sortzen zionik. Hala ere, urrutian zeuzkan adiskide guztiak
hiltzen ari zitzaizkiola ikusten zuen, eta bere anai-arrebak ere
bai, bera izan baitzen hil zen azkena.
Baina Euskal Herrian balego bezala bizi zen; hainbeste maite zituen
euskal gaiak eta Euskal Herria! Egunero irakurtzen zituen hango
aldizkariak, bazekien han zer gertatzen ari zen, problematikari
buruzko egunkari zatiak bidaltzen zizkioten, familiak eta ezagunek
asko idazten zioten... eta, hori, garai hartan kontu handiz ibili
behar zenik, zeren askotan korrespondentzia arakatu egiten ziotenaren
susmoa izaten zuen.
.
- Francoren erregimenaren
jazarpenak izan al zuen hemen jarraipenik?
Beno, ba pentsa. Orain zabalik daude Salamancako artxiboak, eta,
esan didatenez, han Andrésen ekintzei buruzko materiala dago,
eta euskal mugimendua gertutik jarraitzen zutela aipatzen da. Kanpo
Harremanetarako artxiboetan ere argi ikusiko da hori, enbaxadak
askotan egiten zituelako interbentzioak.
Nola ukatu interbentzioa egon zeni, esate baterako Ansaldok 1951n
"Para qué..." argitaratu zuenean Argentinako poliziak
Ekin argitaletxeari eraso egin zion eta! Edizioa konfiskatu nahi
zuten, baina ordurako liburua banatuta zegoen. Inoiz egin den banaketarik
masibo eta azkarrena izango zen.
Garai hartan Perón eta Franco oso lagunak ziren, eta armadaren
formazioa oso berezia zen. Armada argentinarreko ideologo eta irakasle
gehienek asko miresten zuten Mussolini eta Francoren ideologia faxista...
Eta ez dugu ahaztu behar Perónek zein jarrera hartu zuen
Hitlerren Alemaniaren aurrean.
Beste alde batetik, Espainian, Francoren erregimenaren aldekoek,
pentsatzeko askatasuna bultzatzeko zeukan modu berezi hori miresten
zutenek, txikitu egiten zituzten argitaletxearen liburuak.
|
Andrés de Irujo Ekinen lanean, Laurak
Bateko bigarren solairuan zegoenean. |
- Erresistentzia
lanetan ibiltzen zineten...
Berak esaten zuen bere lubakia liburuak zirela. Liburuen bidez egiten
zuen gerra, liburuen bidez egiten zuen lan bere aberriaren alde,
euskal kultura eta hizkuntza, bere herriaren nortasuna zabalduz.
Berak egunero egiten zuen lan horren alde, bere bizitzako minutu
guztietan, hona iritsi zenetik hil zen arte. Egunero-egunero. Eta
ez edonola gainera, baizik eta kementsu, adorez.. ekintza ta
ereintza...
Horregatik, ez zen triste edo malenkoniatsu egoten. Ez zeukan horretarako
denborarik. Batzuetan bakarrik, oso noizbehinka, esaten zuen: "Nafarroak
gure beharra dauka...!". Nafarroa... Pentsa nola bizitu
zuen berak Nafarroaren eta Estatutuaren problematika...
-
Pena hartuko al zuen Nafarroak egun bizi duen egoera ikusita?
Ez Nafarroak, eta ezta nafar guztiek ere, baina bai nafar askok
eta beren gobernuak.
Tristura hori askok daramagu. Duela gutxi han izan nintzenean pena
handia hartu nuen. Lizarrako liburutegia ikusten izan nintzen; informatizatuta
eta guzti dago, oso modernoa. Eta, nire ilusio guztiarekin, Andrésen
pareko Lizarrako seme baten argitalpenak ikusteko asmoz, bere liburu
baten bila hasi nintzen: "Los Vascos y la República
Española", besteak beste alkateak gerra garaian nola
parte hartu zuen aipatzen duena. Eta Ekin euskal argitaletxearen
beste zenbait argitalpen, eta Eusko Ikaskuntzen Institutu Amerikarraren
Buletina, berrogei urtetik gora dituena...
Liburu horiek guztiak Nafarroako eta Euskal Herriko liburutegi
eta udaletara sistematikoki bidali ziren, baina han ez ziren agertu
ere egiten.
Eta ikusi nuen Lizarrako irakurle batek ere ezin zituela Arturo
Campionen liburuak eskuratu, "Genio de Navarra", "Navarra
en su Vida Histórica", "Blancos y Negros"...
Bazen Campionen obraren sintesi bat, baina leku berezi batean zegoen...
ez zait terminoa oso ongi gogoratzen... "erretserban gordea"
edo horrelako zerbait...
Harrituta nengoen. Orduan, beste egile batzuk bilatzen hasi nintzen,
eta horien liburuak bai zeudela eskuragarri...
"Desegokia" al da pentsaraztera bultzatzen gaituzten
ideiak irakurtzea? Txarra al da norberak bere herriaren historia
ezagutzea, eta norberaren nortasuna historia horrekin lotuta dagoela
sentitzea? Zergatik ez zaio uzten jendeari ideia guztiak ezagutzen
eta horiei buruzko erabakiak beren kabuz hartzen?
- Nola erreakzionatu
zenuen horren aurrean?
Durangoko liburu eta diskoaren azokarako liburu batzuk neramatzan,
baina liburutegian uztea erabaki nuen, hor egiten dutena "okultismoa"
delako, eta oso garrantzitsua iruditu zitzaidan liburutegi eder
horretan liburu horiek Lizarrako jendearen esku uztea.
Kazetari batek liburu horiek entregatu nituela jakin zuenean, nota
bat idatzi zuen izenburuak jasoz.
Lizarrako jende guztiak jakin dezala nahi izanez gero eskura dauzkala
Arturo Campionen "Genio de Navarra" edo "Navarra
en su vida histórica", besteak beste... Zer dela-eta
ezingo lituzkete irakurri Lizarra eder horretako biztanleek?
Eta euskararekin gertatzen ari dena... Iaz (2001) egin nuen bidaiaren
bukaeran Nafarroan gelditu nintzen, nire arbasoak nafarrak direlako,
eta egun batzuk han igaro nahi nituen. Hasiera batean euskal kultur
ekitaldi batengatik egin nuen bidaia hori, Durangoko Liburu Azokara
joateko gonbidatu nindutelako.
Baina oso gauza tristea gertatu zitzaidan egunero gosaltzera joaten
nintzen lekuan.
-
Zer gertatu zen ba?
San Frantzisko Xabierren eguna zen, eta galdetu nuen ea zer zegoen
egun horretarako aurreikusita, Argentinan, abenduaren 3an, euskararen
eguna ospatzen dugulako.
Eta herritar batek esan zidan: "Euskararen eguna? Zer da
hori? Frantzisko ez da santu euskaldun bat!"; eta herritar
horrek berak, besteetan oso jatorra zena, aldamenekoari haserre
bizian esan zitzaion: "euskaldunek gure santua kendu nahi
digute!...". Eta nik, orduan, esan nion: "Barkaidazu,
andrea, baina ez dut ulertzen... Munduko leku askotan San Frantzisko
Xabierren egunean euskararen eguna ospatzen da, euskaraz hitz egiten
hil zelako... Zergatik diozu ez zela santu euskalduna, euskalduna
baldin bazen?". Eta berak berearekin jarraitzen zuen: "Ez
da euskaldunen santu bat!". "Haiek" eta "gu",
bereizketa hori... Eta jarraitu zuen: "Guk hemen daukagu
Xabierren gaztelua!...". "Bai, bai, Jatsu y Azpilicueta
familiarena -erantzun nion-. Maria de Jatsu y Azpilicueta atxilotuta
egon zen Gaztelaren inbasioaren garaian, eta Frantzisko Xabier,
"zuen" santua, gure santua, erbestean egon zen hain zuzen
ere Gaztela Nafarroan sartu zelako. Hainbestekoa al da zuen burugogortasuna,
ezin al diezue utzi munduan zehar zabalduta dauden euskaldunei beren
eta euskararen patroi egiten?". Eta erantzun zidan: "Hori
zuri predikatu dizutena izango da!". "Predikatu?
Horri sermoien antza hartzen diot... Barkaidazu, baina hori historikoa
da, hori hala gertatua da...!."
Euskararen eta euskalduntasunaren aurkako amorru eta etsaitasun
hori Nafarroako okindegi batean ikusi nuen nik, eta han izan nintzen
gainerako egunetan pertsona horrekin tratua lehenagoko egokitasunera
itzultzen saiatu nintzen...
- Okindegiko emakumeak
ba al zekien nor zinen?
Gerora jakingo zuen, egunkarietan azaldu nintzen-eta.
Nik esan nion argentinarra nintzela, arbaso euskaldunak nituela,
Nafarroakoak. Eta baita ere esan nion pena handia ematen zidala
horrela pentsatzea, oso gauza aberatsa galtzen ari zirelako.
Konturatzen al zara zenbat lan dagoen egiteko jendeak historia
ezagutzeko? Ikaragarria da Euskal Herrian gertatzen ari dena. Noraino
iritsi diren kultura eta euskara politizatzearen eta indarkeriarekin
lotzearen ondorioak, herritar euskaldunen nortasunerako hain funtsezkoak
izanik...
Ez zaie interesatzen jendeak kultur nortasuna garbi izatea, horrek
arazoak ekarriko balitu bezala...
Baina zenbatez aberatsagoa den jendea den bezala agertuz, norberak
dauzkan aldaera guztiekin talde edo komunitate bateko kidea dela
jakinik! Zenbatez hobeto adierazten den pertsona bat den bezala
onartzen denean, eta ez interesen eta materialismoaren eraginez
"homogeneizatu" egin nahi dugunean...! Zenbatez ekarpen
handiagoa egiten dion bere nortasunak gizarteari...!
Globalizazioa oso interesgarria da eta oso alderdi onak dauzka,
baina horrekin jendea homogeneizatu nahi bada, "burmuinak garbitu"
nahi badira... jende guztiak modu berean pentsatzea nahi badute,
hizkuntza bakar batean hitz egitea... Pentsa zenbatez aberasgarriagoa
izango litzatekeen gure ingurua hobeto ezagutzeko aukera izango
bagenu, gure esperientziengatik edo hezkuntzaren bidez, eta besteak
hobeto ulertzeko gai izango bagina...
- Ez da gauza
erraza aniztasuna dagoen lekuan batasuna sortzea...
Jendeak ez daki Xabier erbestean egon zenik, eta Loiolako Inazio,
Gaztelaren aginduetara gortesaua izanik, etsaituta zegoela berarekin.
Bakoitza bando desberdin batean egon zen, baina, azkenean, biek
helburu berbera zuten, Jainkoaren loria, eta elkartu egin ziren.
Bata erbestean zegoen, eta bestea erbestean zegoen familia nafar
aberats batekoa zen. Euskaldunak ziren biak. Baina helburu handiago
bati begira jarri ziren Frantzisko Xabier eta Loiolako Inazio, eta
elkartu egin ziren. Zer zeukaten bi horiek guk ez daukagunik? Zergatik
ezin dugu horrelakorik egin?
- Bi gizon horiek,
barru-barruan, bat egitera bultzatzen zituen zerbait zeramatela
dirudi...
Nik uste dut hausnarketa egiteko denbora eta lekua falta zaigula.
Taldean gauzak sortzeko gaitasuna galdu dugu. Pentsatzen dugu guztiok
garela kreatiboak, eta gainera besteen begiradatik kanpo gorde nahi
izaten ditugu egindako gauzak. Konturatu gabe, besteekin batera
gauzak elkarlanean egiteko gaitasuna galtzen ari gara. Ez gara konturatzen
gure kabuz aritzeak muga batzuk dauzkala... Zenbat aurreratuko genukeen
denok batera jardungo bagenu...!
Zenbateko poza hartu genuen arbaso euskaldunak ditugun argentinarrok
Lizarrako Akordioa sinatu zenean...! Lizarrako Fray Diegoren etxe
maitean sinaturikoa... Alderdi politiko guztietako ordezkariak han
zeudela entzun genuenean hartu genuen poza... Hortik bakea bultzatzeko
gauza garrantzitsuak aterako zirela pentsatzen genuen... Eta, hurrengo
egunean zer entzungo, eta hori tranpa bat zela, iruzurra... A zer
nolako atsekabea hartu genuen elkarrizketa bat izateko gai ez zirela
ikusi genuenean, ez zirela bakean bizitzeko irtenbiderik aurkitzeko
gauza...
Ikusi genuen ez zituztela besteen ideiak, eskubideak eta iritziak
errespetatzen. Eta beste batzuek ez dutela bizitzarako eskubide
sakratua errespetatzen... Nork eman digu guri besteak epaitzeko
ahalmena?
- Arazoa ez zen
epaiketetan egongo, baizik eta horiekin lotuta zeuden indarkerian,
ezta?
Indarkeria ezin da inondik inora onartu, datorren lekutik datorrela...
Ez naiz sartuko jarrera baten eta bestearen atzean dauden arrazoietan...
Baina ezin dut ulertu zergatik pentsatzen duen jendeak ezinezkoa
dela elkarrizketak mantentzea. Gerrak ere ezin ditut ulertu. Argi
dago ETAn sartzen ari diren gazteek gudariak balira bezala ikusten
dutela problematika hau...
Honek guztiak Durkheim ekartzen dit gogora, jendeak bere buruaz
beste egiten duenean gizarteak daukan erantzukizunari buruz esaten
zuena.
Nire ustez, gizarteak galdetu behar dio bere buruari ea zergatik
existitzen den ETA.
Espainia guztiko gizarteak galdetu beharko luke hori, zeren ETAri
buruz hitz egiten dutenean euskal fenomenoari buruz hitz egiten
dute, baina mundu guztirako onuragarria den zerbait egin duten euskaldunei
buruz hitz egitean espainiarrak balira bezala hitz egiten dute...
ETAren fenomenoa ez al da ba beraiena ere? Gizarte guztiak galdetu
beharko luke zer den problematika hori sortzen duena: ideiak errespetatzea?
Elkarrizketa? Zergatik iritsi gara egoera tamalgarri honetara? Zer
egin behar dugu konponbidea lortzeko? Elkarrizketak mantendu ala
indarkeria erabili?
-
Zer pentsatzen zuen Andrések, berak gerra ezagutu zuenez,
ETAko gazteen erradikalizazioa?
Andrések ez zuen indarkeria onartzen, baina baztertuen alde
zerbait egin zitekeela pentsatzen zuen... Eskaera asko erantzunik
gabe utzi ziren, eta gazteen energia nolabait bideratu beharra zegoen...
Berak pentsatzen zuen gazteengana hurbiltzeko aukera bat galdu zela,
eta hori egin izan balitz horietako asko ez zirela erradikalizatuko.
Behin batean, horren inguruan eztabaidatzen ari ginela, esan nion:
"Zuk ez zenuen bonbarik ipini. Ez zenuen metodologia hori
erabiliko". "Ez, inola ere ez. Ideien alde borrokatzeko
modu asko daude", erantzun zidan.
- Jarraitzen al
zuen Argentinako politika?
Bai, asko interesatzen zitzaion. Bera abokatua zen eta gai askok
interes handia pizten zioten. Abokatutzan jardun izan balu, ekonomia
aldera joko zuen, oso ondo ulertzen zuelako. Oso gertutik jarraitzen
zituen monetaren jaulkipena eta horrelako gauzak.
Batzuetan haserre bizian jartzen zen egoera politikoarekin, eta
etxean bertan, familiartean, eztabaida biziak izaten zituzten. Garrantzi
handia ematen zien gure herrialdeak bizi dituen arazoei.
- Nola bizitu
zenituen Argentinako indarkeria politikoaren egoera, eta Prozesuaren
urteak?
1976an ni oraindik ezkongabea nintzen -1979an ezkondu ginen-. Argentinar
asko erabat sartuta geunden gure lanetan eta ez ginen konturatu
ere egiten gure herrialdean zer gertatzen ari zen.
Unibertsitatean oso egoera gogorrak ikusi genituen: armatuta zihoan
jendea geletan sartzen, ospitaleko lorategietan... eta, noski, ezin
genuen horrelako indarkeriarik jasan...
Euskaldunei buruz hitz egiten ari naizela inork esaten badit...
"Ah, euskaldunak, ETAkoak"... nik erantzuten diet:
"Baina, zu argentinarra izanik, identifikatua sentitzen
al zinen Montoneroekin eta ERPrekin? Ni behintzat ez. Eta zu hori
esaten ari zara. Talde horrek ez zuen Argentina ordezkatzen; ordezkatzen
zuena talde bat besterik ez zen".
Baina berak ezagutzen ez nituen gauza asko erakutsi zizkidan...
Euskal elkarteko lagun minen desagerpena oso gertutik jarraitu zuen.
Laurak Bat-en bertan, familia batek semea galdu zuen. Desagertu
egin zen. Zenbateko pena hartu zuen kasu horrekin... Oso gogorra
izan da Estatuak berak indarkeria eta ez-legezkotasuna aitortu izana!
Andrések gerra garaian bizitutako indarkeria egoera asko
gogoratzen zituen, zenbat ahalegin egin zituzten horrelakoak ekiditeko,
askotan beren bizitza arriskuan jarriz. Manuel de Irujok pertsonen
bizitza eta duintasun eskubideen alde egindako lan guztia erakutsi
zidan.
|
Andrés de Irujo eta Enekoitz Irujo bere
iloba, Pello Irujo eta Arantza Amezagaren semea, Eusebio Irujo
eta Pilar Elizalde de Irujoren biloba, Euskal Herrira egindako
bidaia batean |
- Zein eskaera
jasotzen dituzu gaur egun Andrésekin lotuta?
Ez dizut esango zer eskatzen didaten, baizik eta nik zer eskatzen
dudan.
Argitaletxearen bizitza zer den eta nolakoa den hobeto jakin beharko
nuke, zeren bion artean erabaki genuen fondo editoriala ez lagatzea
diru baten truke, diru hori une haietan oso ongi etorriko zitzaigun
arren.
Bion artean erabaki genuen argitaletxeak Argentinan jarraitu behar
zuela, euskal gaiei buruzko zerbait argitaratu nahi zuenak argitaratzeko
aukera izan zezan, baina memento honetan ni ez naiz helburu hori
betetzen ari. Medikuntzatik lortzen dudanari esker mantentzen dut,
eta ahal dudana kultura zabaltzeko ekintzak egiten inbertitzen dut.
Gainera, jende asko dago kulturara jo nahi duena baina horretarako
lanik edo dirurik ez daukana, eta baldintza horietan oso zaila da
aisialdia izatea eta pertsona bezala garatzen joatea. Eta hori,
gure gizartean, gaur egun, gertatzen ari da. Horregatik, argitaletxearen
liburuak nahiko prezio merkean dauzkagu, ahalik eta merkeen. Nire
hasierako asmoa zen erretiroa hartzerakoan nire denbora editorialari
eskaintzea, baina ordura arte ere bizi beharra daukat, eta ez daukat
oso garbi erretiratzerakoan zenbat diru jasoko dudan... Izango al
dut honekin guztiarekin aurrera jarraitzeko modurik?...
Egitasmo asko izozgailuan gordeta bezala dauzkat, eta batzuek izoztuta
amaitzeko arriskua daukate.
Gonzalo Auza, Gonzalo
J. Auza, gonzalo@juandegaray.org.ar
http://www.juandegaray.org.ar/fvajg/docs/Gonzalo_J_Auza
Argazkiak: Egilearenak
-
Euskonews & Media 200. zbk (2003 / 02 / 21-28) |