Iturria: Lur Hiztegi Entziklopedikoa
Gipuzkoar
historialari eta errege kronikaria (Arrasate, 1533 - Madril, 1599). Oñatiko
unibertsitatean, Gasteizen eta Santo Domingo de la Calzadan egin zituen ikasketak.
Gaztetan gudarostean egon zen eta alferez titulua jaso zuen. Arrasateko alkate
izan zen 1568-1569 bitarteko urteetan. Gipuzkoako egoerari buruz eginiko azterketen
fruitu, Batzar Nagusien erreforma eta ontzigintzaren gainbehera aztertzen
zituen hirurogei ataleko obra idatzi zuen urte haietan. Historialari gisa,
Espainiako lehen historia unibertsala idatzi zuen, 40 liburukitan banatua,
32 urte zituela (Los XL libros del Compendio historial de las chronicas
y universal historia de todos los reynos de España). Flandrian
argitaratu zuen obra hura 1571. urtean. Diru estuasun batzuen ondoren, Felipe
II.ak harrera egin zion Escorialen eta erregearen liburuzain izendatu zuen
1575ean. 1585. urtean Madrila joan zen eta historia eta genealogia lanak egin
zituen bertan (Ilustraciones Genealógicas de los Catholicos Reyes
de las Españas, y de los Christianissimos de Francia, y de los Emperadores
de Constantinopla, hasta el Catholico Rey nuestro señor don Philipe
el II, y sus sereníssimos hijos, 1586). Espainiako erregearen
kronikari izendatu zuten 1592an. Garibayk ospe handia izan zuen bere garaian,
baina ez zuten aintzat hartu XVII. mende erdialdetik aurrera, fantasiara erraz
jotzen zuelakoan. Idazle eta langile nekegabea zen eta inork ez bezala ezagutzen
zuen Euskal Herriko Erdi Aroaren bukaerako historia, nahiz, garaiak agintzen
zuen bezala, Gaztelako erregeen alde egiten saiatu zen etengabe. Ez da Garibayk
euskaraz eginiko testurik ezagutzen, baina esaera zaharren bilduma bat egin
zuen, Julio de Urquijok RIEV-en argitaratu zuena. Esaera horiek gehienbat
bizkaierazkoak dira.
Fuente: Enciclopedia Auñamendi
Pintor,
dibujante y grabador guipuzcoano, nacido en San Sebastián el 5 de mayo
de 1934 y muerto en Alicante el 11 de marzo de 1992. Cursa sus primeros estudios
de pintura en la Escuela donostiarra de Artes y Oficios, que amplía
en Madrid en la Real Academia de San Fernando y en el Círculo de Bellas
Artes (1955-56). En esta época traba amistad con Eduardo Chillida,
tomando contacto con las vanguardias artísticas del momento. En 1955
obtiene el Primer Premio en el XVII Certamen de Artistas Noveles de San Sebastián.
En 1956 realiza varios murales para la Universidad Laboral de Tarragona. Ese
mismo año marcha a París por primera vez, matriculándose
en la “Ecole du Louvre” y conectando con las tendencias más
avanzadas del arte europeo. En 1957 se hace acreedor al Primer Premio del
XVIII Certamen de Artistas Noveles, y en 1958 al Premio de la Diputación
del VIII Certamen de Navidad de la capital guipuzcoana. Participa este año
en la sección de “Pintores Jóvenes” de la XXIX Bienal
de Venecia y en la “Pittsburgh International Exibition” del Carnegie
Institute. En la Navidad de 1959 toma parte en San Sebastián en la
“Exposición de los Diez”, muestra colectiva que supuso
una ruptura con el panorama artístico del momento. En 1960 regresa
a París, donde reside durante un año, conociendo la obra de
los abstractos americanos. En 1961 realiza su primera exposición individual,
en “Darro” de Madrid, e interviene en una colectiva en la galería
“Berta Schaeffer” de Nueva York y en la “Primera Exposición
de Arte Actual” de Donostia. En 1962 recibe el premio “Pintura
Joven” del Ateneo Guipuzcoano. A finales del mismo año se traslada
a vivir a Madrid, donde en diciembre expone individualmente en la “Sala
Nebli”. Realiza trabajos sobre cine experimental y estudia grabado con
Dimitri Papageorgiu. En 1966 funda junto con Mendiburu, Eduardo y Gonzalo
Chillida, Sistiaga, Amable, Oteiza, Basterrechea y Zumeta, el grupo “Gaur”,
de tanta importancia en la historia del moderno arte vasco, celebrándose
la primera exposición en la donostiarra galería “Barandiarán”.
En 1970 expone en Madrid, Birmingham (Alabama, USA) y en la muestra “Pintores
y Escultores Vascos” de México. En 1971 presenta su obra en Nueva
York, y, al año siguiente en la exposición “Arte Vasco
Actual” de Pamplona. En 1973 regresa a San Sebastián y realiza
una muestra individual en las Salas Municipales de Cultura “Ezkurdi”
de Durango. Durante 1974 una gran exposición retrospectiva de su obra
recorre los museos de San Telmo de San Sebastián, Bellas Artes de Bilbao,
pabellones de arte de la Ciudadela de Iruña y las salas de la Dirección
General de Bellas Artes de Madrid. A partir de este momento y hasta 1978 trabaja
con niños en talleres de pintura en las escuelas nacionales de Lasarte,
Andoain y Herrera. En 1976 expone junto a Chillida en Zarautz, donde volverá
3 años después en solitario. En 1980 presenta sus obras en Durango,
Bilbao y Zarautz, entre ellas las primeras experiencias sobre papel con tizas.
Como muralista destacan sus obras del Auditorium de la Orquesta de Euskadi y de la “Kutxa” de la capital guipuzcoana. Poseen obra suya, amén de numerosas colecciones públicas y privadas, los museos de San Telmo, de Bellas Artes de Bilbao, provincial de Vitoria, Museo de Cáceres y Museo Español de Arte Contemporáneo de Madrid. De Balerdi dice Javier Viar (1987): “Puede hablarse de la pintura de Balerdi como de una de las más relevantes experiencias postinformalistas. Nacida de la indagación, se plantea en su desarrollo como una vía de conocimiento en que las formas y las imágenes, los colores y las tensiones del espacio surgen en una obsesiva investigación donde caben igualmente el azar del gesto y la observación detenida, a veces microscópica, de la realidad.”
Iturria: Lur Hiztegi Entziklopedikoa
Euskal
idazlea (Zarautz, 1896 - Tolosa, 1933). Hamar urte zituela, Tolosara aldatu
zen familia eta han hasi zen berreskuratzen erdi galdua zuen euskara. 1916an
Bilboko «Euzko-Deya»n idazten hasi zen Zarauztar Sabin eta
Samaiko Zulo izengoitiaz izenpetuz bere lanak. Urte bat geroago (1917)
Zuzenbide ikasketak amaitu zituen Madrilen. «Perot» fabrikako
kudeatzailea (1923). Arrasaten 1927an ospatu Euskeraren Egunean nabarmendu
zen, lehen aldiz Xabier de Lizardi izengoitia erabiliz. Euskararen
aldeko ekintzaile nekagaitz agertu zen: euskarazko egunkari baten argitaratze
asmoa landu zuen; Larramendiren ohoretan egin ziren literatur jaiak antolatu
zituen eta ekinaldi askotako lankidea izan zen (Errenteriko Euskeraren Eguna,
Segurako Ume Euskaldunaren Eguna, Bergarako Euskeraren Eguna, «Kirikiño»
Sariaren antolakuntza, etab.). «Euskaltzaleak» elkarteak, Lizardi
bazkide zuela, sakabanatuta zeuden olerkariak bildu nahirik, Euskal Poesiaren
Eguna antolatu zuen Errenterian Luis Jauregiren omenetan (1930). Bertan esku
hartu zuen Lizardik hiru poesia aurkeztuz. Hurrengo urteko ekitaldirako, Tolosan
Emeterio Arreseren ohoretan burutua, Urte-giroak ondu zuen, «Lizardiren
obrarik garaiena» (Aitzol). 1932an Biotz-Begietan, olerki bilduma ospetsua,
eta bi antzerki lan, Laño ta izar eta Bi aizpak argitaratu
zituen. Urte berean «Kirikiño» Saria irabazi zuen Etxe
barne bizia izeneko artikuluarengatik. Hil ondoren Lizardiren beste liburu
bat plazaratu zen: Umezurtz-Olerkiak (1934). Urte berekoa da Itz
Lauz izeneko artikulu bilduma. Geroago, 1953, Ezkondu ezin zitekeen
mutilla antzerki lana agertu zen. Gerraurreko olerkari lirikorik behinena
izadiaren izadi edertuaren olerkaria izan zen. Lizardiren prosa haren poesia
bezain orijinala da. Itz Lauz izeneko bilduman lehen mailako idazle,
estilo pertsonal eta moderno baten jabe ageri da.
Euskonewsen parte hartu nahi duzu? Bidali gaietarako zure proposamenak!
¿Quiere colaborar con Euskonews? Envíe sus propuestas de artículos
Arbaso Elkarteak Eusko Ikaskuntzari 2005eko Artetsu sarietako bat eman dio Euskonewseko Artisautza atalarengatik
Astekari elektronikoari Merezimenduzko Saria
![]() | Aurreko Aleetan |