Mikel Laboa musikaria Donostian jaio zen 1934ko ekainaren 15ean

Fuente: Auñamendi Eusko Entziklopedia

Mikel Laboa

Mikel Laboa.

1953an lagun batek Atahualpa Yupanqui taldearen disko bat oparitu zion eta Hegoamerikako musikaren edertasunaz jabetu zen. Hala, era horretako abestiak interpretatzen hasi zen. Urte horietan, diktadurak eragindako egoera politikoen ondorioz, musika-inspirazioa sorrarazteko iragan eta tradizio euskaldunak ezagutzeko aukera oso mugatua zen, hori dela eta, sorkuntza erabateko ahulezian zen. Giro hori bereziki jasangaitza zen belaunaldi gazteentzat, baina Lapurdiko mediku batek, Michel Labegueriek, 1961ean euskarazko abestien lehen diskoa grabatu zuen gitarraz lagunduta. Abesti horietan orduko egoera zen aipagai eta klandestinitatean zabaldu ziren, hala, arrakasta itzela ukan zuten. Euskal kanta berriaren (kanta berri) hastapena zen hura. Lehen urrats horiek kanta katalan garaikidearekin batera eman zituen, nahiz eta hura ez ezagutu.

1972an Ez dok amairu taldea desegin zen eta Laboak abesten jarraitu zuen Jose Maria Zabala gitarra-jotzailearekin batera. 1974an Bat-Hiru album bikoitza kaleratu zuen, abesti tradizionalak, garai hartako poemak eta musika esperimentala barneratzen dituena. Disko hori euskal musikaren ikur bihurtu zen, izan ere, bertan hainbat abesti gogoangarri barneratzen dira, esate baterako, “Baga, Biga, Higa”, “Haika mutil”, “Txoria txori” eta “Gernika”. 1975ean Ikimilikiliklik aurkeztu zuen Arza anaiekin batera. Ikuskizun itzel hori Veneziako Bienalean eta Madrileko Pio XII Ikastetxe Nagusian aurkeztu zuten, besteak beste. Musika esperimentalaren esparrua ere ukitu zuen (Lekeitio ezagunak, Gernika, Orreaga). Horietan eztarria, ahoa eta sudurra erabiliz ustekabeko edertasuna zuten soinu artikulagabeak sortzeko aukera aztertu zuen. Goiztiri (Baiona) eta Herri Gogoa (Donostia) singleak kaleratu ostean, hainbat LP grabatu zituen. Horietan sintetizadorea eta efektu bereziak sartu zituen gitarrari sekula muzin egin gabe.

1978an agertokiak utzi zituen sorkuntza berriak aztertu eta horietan sakontzeko. Horrela, 1984an Iparralden berragertu zen eta hainbat jaialditan erakutsi zuen fase berria azaldu zuen. Jaialdi horien artean 1984ko urrian Luis Llach musikariarekin batera Donostiako Anoeta kiroldegian eskaini zuena nabarmendu behar da. Bere ohiko errepertorioa (oroitzapen lausoak, herriaren bizipenak eta gizaki zaharrak uztartuz) eta Lekeitio entzutetsuez gain, bere ahots sobera freskoa agertokiz agertoki ibili zen, adeitasuna eta umorea uztartuz. Aldi berean, hizkuntza ezberdinetako azentu eta tonuak isuri zituen Laboak, ohikotasunez imitatu zituenak, eguneroko lengoaian ageri den musika-aberastasuna agerian uzteko asmoz.

[+] Informazio gehiago

Laguntzaileak
Gipuzkoako Foru AldundiaEusko Jaurlaritza
Eusko IkaskuntzaAsmozEuskomedia