Sarrera | |
Artisaua | |
Produktuak | |
Prozesuak | |
Prezioak |
PROZESUAK
Bere lana egiterakoan, Luzek azal-azaletik azalduko ditugun honako pauso hauek jarraitzen ditu:
1.Buztina oratu
Gure artisauak egindako giltzatakoa |
Lan hori taula baten gainean egiten den bitartean, noizean behin ur pixka bat ere bota behar izaten zaio artisauak nahi duen plastikotasuna lortu arte.
2.Torneatu
Masa prest dagoenean, zati bat hartu eta tornuan ipintzen da. Luzek tornu elektronikoa erabiltzen du. Bertan masa puska bat ipini, eta eskuekin berak nahi duen forma ematen hasten da. Eskuaz maiz busti behar izaten dira buztinean ondo irrista daitezen.
Luz Ares-ek apaingarri berriak erakusten
dizkigu |
Nahi zuen forma eman dionean, pitazko soka batekin pieza oinarritik mozten du, tornutik atera ahal izateko.
3. Lehen aldiz lehortu
Giltzatakoa sintzilikatzeko objetu multzoa |
Gainera, piezen neurriaren, hezetasun mailaren eta giroko tenperaturaren arabera (ez baita gauza bera prozesu hau udan edo neguan egitea), denbora gehiago edo gutxiago beharko dute lehortzeko.
4. Berriz torneatu
Piezak, lehortutakoan, apur bat gogortu egingo dira, eta beraz artisauak deformatzeko beldurrik izan gabe manipulatu ahal izango ditu. Hain zuzen ere une honetan emango dizkio azken ukituak. Honi, "berriz torneatzea" deitzen zaio. Pieza berriz ere tornuan ipini, eta xafla batzuen laguntzarekin, perfekzionatu egingo ditu, eta soberan dauden zatiak kendu. Lixen bidez, hainbat zona pulituko ditu.
5. Azken aldiz lehortu
Artisauaren iritzian pieza amaituta dagoenean, berriz ere lehortzen utziko du, buztinlariek "hezur gogortasuna" deitzen dioten gogortasun maila lortu arte, labean sartu ahal izateko.
6. Bizkotxatu
Hurrengo pausoa, labean ahalik eta pieza gehien sartzea izango da, eta horretarako
pieza batzuk besteen gainean ipiniko dira (hain zuzen ere horregatik da
hain garrantzitsua aurreko pausoa ondo betetzea, piezak behar bezala lehortzea,
ez daitezen zamaren eraginez deformatu).
Gaztanotzarak |
Luzen labea elektrikoa da. Pirometro bat dauka barruko tenperatura kontrolatzeko. 850º Ctara igotzen denean, itzali egiten da, eta pixkanaka hozten uzten zaio, tenperatura aldaketa bortitza izango balitz piezak hautsi egingo liratekeelako.
Labetik atera berriak dauden piezen egoerari "bizkotxo" egoera deitzen diote buztinlariek.
7. Apaindu
Labe barruko tenperatura pixkanaka jaitsi denean, atea zabaldu eta piezak ateratzen dira. Baten bat hautsi egin baldin bada, edota akatsen bat sortu bazaio, bota egiten da. Ondo atera direnak hartu eta apaindu egiten dira.
Dekorazio ezberdinak giltzatakoak zintzilikatzeko |
Beste batzuetan, baina, baldosa industrialarekin aritzen da (buztin egosiz egindako xafla bat besterik ez da. Jakin ezazue xafla honi esmaltea eman eta labean sartzean azulejoa lortzen dela). Baldosa hauek dendan erosten ditu, eta prozesua antzekoa da, baina desberdintasun batekin: kasu honetan artisauak ez duela materia egin.
"Soka lehorraren" teknikak jatorri arabiarra du. Ezagutzen diren piezarik zaharrenak XVI. mendekoak dira. Dakigunez, asko erabiltzen zen Andaluzia musulmanean: Malagan, Granadan (gogoratu Alhambrako ardoaren ateko azulejoak, teknika hau erabiliz eginak), etab.
Hainbat pote |
Errege Katolikoen garaian Sevilla eta Toledoko buztinolatan erabiltzen zuten teknika hau, batik bat platera eta azulejoak egiteko.
Teknika honek zenbat aukera ematen dituen ikusteko, bilduma eder bat dago Sevillako Museo Etnografikoan.
8. Esmalteztatu
"Soka lehorraren" prozesua amaitutakoan, berak mugatutako eremuak artisauak aukeratutako koloreetako esmaltez betetzen dira. Esate baterako, baserritar bat irudikatu baldin badu, gona gorria ipiniko dio, gorputzaren goialdea arrosa (haragi kolorekoa), blusa urdina eta buruko zapia beltza, adibidez.
Luz Aresen lanak |
9. Lehortu
Pieza, apaindutakoan, lehortzen uzten da, berriz ere labean sartu baino lehen.
10. Laberatu
Pieza berriz ere labean sartuko dugu, oraingo honetan 1.020º Ctara, esmalteak beira daitezen.
Piezak elkarri ez itsasteko, buztinlariek material erregogorrez egindako pieza batzuk ipintzen dituzte tartean. Forma eta neurri desberdin askotakoak daude, eta artisauek beren gustu edo beharren arabera aukeratzen dute bat edo bestea.
Luz Aresek egindako poteak |
Labea, tenperatura horretara iristerakoan, termostato bati esker geldituko da. Atea ireki eta obra nola gelditu den ikusi baino lehen, tenperaturari jaisten utziko diogu.
Jakin ezazue koloreak aldatu egiten direla tenperaturarekin, eta beraz artisaua dela, bere esperientziaz baliatuz, esmaltea tonu batean edo bestearen ematearen ondorioz bukaerako produktuari, egosi ostean, kolore bat edo beste emango diona. Eta, ikusi ahal izan dugunez, ia artisau guztiek egositako zatitxo batzuk lagin gisa gordetzen dituzte, beren lanean irizpide gisa erabili ahal izateko.