Argazkia
Martín Sukia Aizpurua
Abarkak
2006 / 06 / 09-23
Egilea:  Antxon AGUIRRE SORONDO
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HISTORIA

Elgarresta artisauaren aipaturiko fitxan, ABARKAren definizioa eman genuen, eta gizakiek erabilitako lehendabiziko oinetakoen historia agertzen genizuen, labur-labur. Interesa duen irakurleak fitxa horretara jo dezake beraz.

Aita Manuel de Larramendik (1690-1766), “Corografía de Guipúzcoa” obran, “TRAJES Y MODAS” izeneko atal bat idatzi zuen. Honela zioen bertan:

“Hombres y mujeres, en las caserías, conservan el calzado que notó Séneca en Córcega como propio de los cántabros, que son las abarcas, y es el calzado mejor para montes y cuestas, especialmente en los tiempos de lluvias y nieves. También se conserva en los pueblos entre labradores que hay y tienen vecinas las tierras que labran, entre peones y otras gentes de trabajo; pero no en los demás vecinos y moradores, que todos se visten medias y zapatos.

En Beterri apenas se verá hombre ni mujer de casería que ande con abarcas en día de fiesta, ni en la iglesia ni en las calles; en Goyerri aún se ve mucho de eso y me pareció que desdecían de lo demás del vestido cuando lo observé la primera vez, aunque, ya acostumbrados los ojos, no me disuena la junta de abarcas y mantos.”


LARRUA LANDAREEN BIDEZ ONTZEA

Abarkagileek “landareen bidez ondutako larruak” erabiltzen dituztela esan dugu. Azter dezagun apur batean zertan datzan prozesu hau.

Larrua ondu edo zurratzeko bi modu daudela esan dezakegu: landare bidez -hauxe da modurik antzinakoen eta primitiboena-, eta alunbre edo kromoaren bidez. Azken metodo hau XIX. mendean sortua da.

Larrua landareen bidez ontzeko, pinua edo haritza bezalako zuhaitzen azal eta hostoak erabiltzen dira, eta baita zura ere. Kromoaren bidez ontzeko, berriz, kromoa eta beste hainbat produktu kimiko erabiltzen dira.

Zurrategiek zuhaitzen azala behar izaten zutenez gero, garai batean zuhaitzak babesteko aginduak eman ziren. Bizkaiko 1526ko Foruan, adibidez, honela dio bertako XIV. legeak:

Que no se quiten las cortezas a los árboles ajenos, y la pena de ellos

Otro sí, dijeron: Que habían de Fuero y establecían por Ley que por cuanto por el desollar y quitar la corteza a los árboles en los montes ejidos o mojonados, recrece gran daño a los tales dueños y pueblos, porque luego se secan y se pierden. Por ende, dijeron: Que ordenaban, y ordenaron, que nadie sea osado de desollar y quitar corteza a roble ni árbol en mojonado que tenga alguno, ni en ejido, so pena que cualquiera que desollare de cinco árboles abajo, pague al dueño el daño doblado y más seiscientos maravedís para los reparos de los caminos del Condado; y si desollare de cinco árboles arriba, haya la pena del talador.

1758ko uztailaren 20an, Bizkaiko Probintziak zuhaitzen azala ez kentzeko agindu bat eman zezala eskatu zion Erregeari, eta, horrela, 1785eko martxoaren 2an, Errege Probidentzia bat eman zen, zeinaren arabera debekatuta gelditu zen mendietako arte, haritz, artelatz eta abarren azalak erretzea.

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